Kázání z druhé neděle po Zjevení Páně 14.1. 2018 Nové Sedlo, Ostrov
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z první epištoly Korintským 2, 1-10
SUSPIRIUM: Pane
Ježíši Kriste, ty jsi udělal lidem radost, a ukázal jsi tak svou slávu. Prosíme
tě: Proměň také náš zármutek v radost, učiň tuto bohoslužbu svátkem, při němž
zakusíme tvou blízkost. Neboť ty spolu s Otcem a Duchem...
Milé sestry, milí
bratři!
Dnešní první čtení souvisí s prvním zázrakem,
který vykonal Boží Syn. Asi nás při uvažování nad tím napadne minimálně za prvé
co zázrak vlastně je a zda-li se právě Ježíš musel jimi prokazovat. Snad proto
nás tyto otázky napadají, protože zdánlivě na zázraky nevěříme, ani nic
podobného kolem sebe nevidíme.
Ale je tomu skutečně tak? Zázrak – je vlastně
opis něčeho, co se odehrává za naším tělesným i duchovním zrakem. Tedy
dotaženo, když něco neumíme prohlédnout, pak tomu neumíme ani porozumět. Takže
by se dalo shrnout, že jde o něco běžným způsobem nepochopitelného. S pomocí
Boží, Božím zrakem je to možné vnímat, ano proměněným srdcem. Jako jisté
znamení (což je jiné označení pro totéž u evangelisty Jana) odkazující, často k
Bohu, nebo třeba k regulím Božího království.
A i když se jedná o záležitosti, kterým běžným
způsobem neporozumíme, pak zde nejsou pro naše strašení, nýbrž chtějí vyjádřit
záležitosti, které se prostě slovy vyjádřit nedají. Je to stejné jako když
pocity lze vyjádřit lépe v oblasti umění – písní, obrazem apod. Umění je vždy
lepší nositel emocí, které těžko vpravíme do slov, vět a textů.
Ježíš musel podobné činy, zázraky a znamení
činit právě proto, aby odhalil něco z Boží podstaty. I když jdou za hranice
běžně vnímatelného, tak jsou schopné více povědět o Bohu než sebepřesnější
definice. Ostatně podobně jako podobenství lépe popisují vztahy v Božím
království než sebelépe upravené řády a zákony.
V našem případě – totiž na svatbě v Káni šlo o
to, aby hosté mohli prožívat radost v plnosti. No a k té patří i dobré, výborné
víno, které rozvazuje jazyk a přispívá k společenství. Prostě by bez něj
nemohli prožít radost v plnosti a to je cílem tohoto zázraku.
1 Ani já, bratří, když jsem přišel k vám, nepřišel jsem vám hlásat
Boží tajemství nadnesenými slovy nebo moudrostí. 2 Rozhodl jsem se totiž,
že mezi vámi nebudu znát nic než Ježíše Krista, a to Krista ukřižovaného.
Náš dnešní oddíl popisuje a předává vyznání apoštola Pavla ve
vztahu ke Korintským křesťanům a vlastně všem. Vyjadřuje přistupování
služebníka evangelia ke své službě – obzvláště v citlivé oblasti korintského
sboru, ve kterém víme o tom, kterak propukali mnohá neporozumění a duchovní
boje, které vedli ke všemu jinému než k pokoji.
To první, co chce apoštol podtrhnout je to, že
nepřišel k nim „hlásat Boží tajemství nadnesenými slovy nebo moudrostí“. A že
tehdy byli velmi vzdělaní a ti, kteří prošli mnohými kurzy řečnictví toho
skutečně byli schopni. Pavel však moc dobře ví o rozdílu mezi formou a obsahem,
podstatnější je předat obsah všem, jistě s přihlédnutím ke schopnostem
posluchačů.
Ti, kdo se shromažďují v křesťanském sboru
nepřicházejí kvůli nějaké slovní šermovačce, či řečníka, který oslňuje svým
obdarováním. Nejde totiž o moudrost a ani schopnosti lidské. Opravdu by měl
kazatel tlumočit především Boží Slovo, Boží vůli pro tu kterou situaci, ano na
základě biblického slova, které Bůh nám chce otevřít.
A tak jeho programem (podobně i naším
vnitřním) není nic jiného, než předat „znalost“ Ježíše Krista, a to Krista
ukřižovaného. Ano, to je to nejpodstatnější – všechno ostatní počká, se vším
ostatním se nemusí spěchat. Ale to, co je obsahem „velikonoc“, totiž zvěst
velkého pátku – ukřižování a velikonoční neděle – vzkříšení z mrtvých; je
podstatné a základní pro naši víru. Všechno ostatní z tohoto vyrůstá a na tomto
staví, jsou to duchovní základy víry, bez kterých se nemůže nikdy křesťan
obejít a ke kterým se má, ba přímo musí vracet, jinak bude trpět duchovní
chudokrevností.
3 Přišel jsem k vám sláb, s velkou
bázní a chvěním; 4 má řeč a mé kázání se neopíraly o vemlouvavá
slova lidské moudrosti, ale prokazovaly se Duchem a mocí, 5 aby se
tak vaše víra nezakládala na moudrosti lidské, ale na moci Boží.
Pavel zde popisuje svou postavu a své působení.
Je zdravě sebekritické a předpokládá, že mu jeho adresáti dobře rozumí, protože
i oni jsou zdravě kritičtí, respektive ví o tom, že jsou před Boží tváří a tak
si nemohou dovolit ze sebe dělat nic jiného, než omilostněné hříšníky, kterým
bylo z Boží lásky odpuštěno.
Apoštol přistupoval ke svému poslání velmi
odpovědně – mohli bychom to shrnout „s bázní a třesením“. Proč? Protože se
přibližuje (a to kazatelé všech míst a všech dobu podobně) ke svatému a jeho
svatým, neobyčejným věcem. A tyto svaté věci, záležitosti má předat někdo, kdo
toho není a nemůže být hoden, jedině, že si ho Bůh použije a dotyčný služebník
se o něj stále opírá.
To vše je důvod, že on sám volí jiná slova,
než by volil obvyklý řečník, který chce uchvátit své posluchače krásou projevu.
Ano, jde o moc hezkou záležitost, jenže je potřeba vědět, že je to jenom forma,
ve které má být přenesen obsah, jádro. A o to je potřeba pečovat především.
Pavel, když stál před dilematem, co z toho použít – tak vsadil vše na obsah
zvěsti. Proto se opíral ne o lidskou moudrost, nýbrž o Božího Ducha a Boží moc.
Ono by to mohlo – jak je ostatně vidět
několikráte v samotném Novém Zákoně – mít i ten efekt, že by posluchači
přicházeli poslouchat Pavla a ne Boží Slovo, které on prostředkuje. Snad to v
menším známe, když slýcháme že někdo šel na kázání toho a toho a ne, že by šel
na kázání Božího slova. I v této oblasti je potřeba nechat Bohu místo, které mu
náleží. Je potřeba ze strany kazatele i posluchačů, sester a bratří ve
shromáždění, aby se za podobné přistupování přimlouvali. Pak se může povést, že
zahlédneme něco z té skutečné moudrosti, totiž Boží a kde jinde se nadít jejího
skutečného pramene?
6 Moudrosti sice učíme, ale jen ty,
kteří jsou dospělí ve víře - ne ovšem moudrosti tohoto věku či vládců tohoto
věku, spějících k záhubě, 7 nýbrž moudrosti Boží, skryté v
tajemství, kterou Bůh od věčnosti určil pro naše oslavení. 8 Tu
moudrost nikdo z vládců tohoto věku nepoznal; neboť kdyby ji byli poznali,
nebyli by ukřižovali Pána slávy.
Tím předchozím nechce apoštol říci, či
přesvědčovat, že o moudrost nemají kristovci usilovat. Jenže je moudrost a
moudrost – a myslím, že si to dnes uvědomujeme stejně jako v dobách apoštola. I
tehdy jako dnes se rovnala moudrost s vychytralostí. A tu má dneska v erbu celá
společnost – jak ze všeho vybruslit se ziskem, nic jiného se nepočítá, strůjce
svého štěstí jsem já a tak se musím postarat. Neříkám, že všichni jsou nakaženi
tímto novodobým virem, ale je jich mnoho a bez reálné léčby se tomu nelze
ubránit.
Právě že je potřeba ukázat rozdíl mezi
moudrostí lidskou a moudrostí, která se nám otevírá v Bohu. Předem však
upozorňuje, že se tato pedagogická snaha týká těch, kteří jsou „dospělí ve
víře“. To znamená moc dobře ví, komu věří, s kým mají vnitřní vztah a koho
šlépěje následují. Tací nejdou do prázdna a dokážou se orientovat, protože ví o
koho se mají na všech křižovatkách
opřít.
Moudrost tohoto světa vede k záhubě. Silné
slovo a zdánlivě odporující tomu, s čím se setkáváme v našem okolí. Jenže
výsledky takové moudrosti nejsou v celku vidět hned, i když se jistě projevují.
Na druhou stranu nás pozemská, přízemní moudrost nemůže dovést než k naplnění
přítomnosti, nedá nám štěstí pro budoucnost. To je to – cesta lidské moudrosti
se orientuje jenom na dnešek, Bůh nám chce otevřít zítřek i pozítří…
A že tu pravou moudrost nikdo z vládců tohoto
světa, věku nepoznal – toho přece svědectví je, že se spolupodíleli (pro svůj
zdánlivý klid) na likvidaci nepřijatelného buřiče, provokatéra, který chtěl
ničit vše co oni si vydobili na Římu a co si nesou od svých otců. Pro tyto své
vykopané pozice jsou ochotni likvidovat všechna ohrožení.
9 Ale jak je psáno: 'Co oko
nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, připravil Bůh těm,
kdo ho milují.' 10 Nám však to Bůh zjevil skrze
Ducha; Duch totiž zkoumá všechno, i hlubiny Boží. (1 Co. 2:1-10 CEP)
A ta Boží moudrost, která nám je darovaná, pakliže ji chceme přijmout
– tu je možné přiblížit v neobvyklém, krásném obraze. Slovech, které také sem
tam používáme pro vykreslení rozdílnosti TADY a TAM. Co oko nevidělo a ucho
neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují.
Oko a ucho chtějí postihnout ty
nejčastější smysly, které jsme jako lidé dostali a také je nejčastěji používáme
– vidění a slyšení. Někdy se to v nás pere, protože nás může uchvátit ve vidění
obal a ne obsah, stejně jako při naslouchání všelijaké ruchy a ne obsah slov. I
oči a uši musíme si nechat stále proměňovat Bohem, jeho Duchem, abychom viděli
a slyšeli to co máme.
Ale ta Boží moudrost, stejně
jako Boží láska jde dále – patří do oblasti „kterou si člověk sám od sebe ani
nemůže vymyslet“, nebo do ní dojít nějakým rozumovým uvažováním. Protože je za
hranicí lidsky myslitelného. Neplatí při tom pozemská pravidla, rovnice, nýbrž
jenom to co bude v Božím království.
Ještě dvě věci je potřeba
připomenout, jednak dar zahlédnutí a vnímání této skutečné moudrosti dostali
ti, kteří Boha milují. To je podmínka, . A pomyslná brána pro její poznání. A
pak je zde ještě nutnost být otevřen Duchu Božímu, který nám odkryje i tuto
odpověď na naše stálé hledání a tápání. Navíc nám pomůže právě za hranicemi
běžně myslitelného. Prostě Bůh udělal pro nás všechno přístupné, tak se
projevila Boží láska, protože on má radost, když my se radujeme.
MODLITBA PO KÁZÁNÍ
Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která nám přinášejí
vyznání apoštola Pavla o své službě a skutečné Moudrosti, která plyne z tebe.
Kéž skrze ní nahlédáme vše co nás potkává, abychom rozuměli tvé vůli a mohli
skze ní sloužit všude, kde se ocitneme. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat