Kázáníčko o půlnoční mši 24.12. 2017 Chodov, sv.
Vavřinec
1 Stalo se v oněch dnech,
že vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis
lidu. 2
Tento první majetkový soupis se konal, když Sýrii spravoval Quirinius. 3 Všichni se šli dát
zapsat, každý do svého města. 4
Také Josef se vydal z Galileje, města Nazareta, do Judska, do města Davidova,
které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova, 5 aby se dal zapsat s
Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě.
6
Když tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina. 7 I porodila svého
prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro
ně nenašlo místo pod střechou.
8
A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u
svého stáda. 9
Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila
se jich veliká bázeň.
10
Anděl jim řekl: "Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která
bude pro všechen lid. 11
Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. 12 Toto vám bude znamením:
Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí."
13 A
hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: 14 "Sláva na
výsosti Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení." (Luk 2:1-14 CEP)
Na vánoční
svátky jsme všichni tak nějak naměkko, všímavější k druhým, co prožívají,
jakoby naše srdce zase rozmrzla a byla osvobozena z ledu apatie, nevšímavosti.
Je dobré ptát se čím to je, kde se bere ta síla, že nás promění, nenechá nás v
obvyklém stavu?
Myslím, že
by nám na mnohé odpověděl náš oddíl z Lukášova evangelia, který se asi nejvíce
čte v tento vánoční čas, čas radosti a v pravdě kouzelný čas.
Předně
slyšíme v duchu psaní historika, že došlo za císaře Augusta ke sčítání. To
přece známe velmi dobře i dnes. Tehdy jako dnes šlo o to, aby měla vrchnost,
přehled o svém obyvatelstvu, majetku a prostě o všem, nejen aby mohli dobře
vyměřit daně. Zásadním je dát se zapsat
do místa svého bydliště a to měl Josef (a tím i Marie) v Betlémě, i když toho
času bydleli v Nazaretě. Museli tam prostě doputovat.
Asi se jim
moc nechtělo, kdo by taky chtěl cestovat, když snoubenka byla v požehnaném
stavu. To je i v dnešní době velmi složité, ba přímo nemožné.
Dozvídáme se
i o tom, že se to očekávané dítko ohlásilo, protože nastala hodina H, hodina
jeho narození a tak se děťátko narodí a maminka Maria se o něj pečlivě postará,
plenkami je ovinuté, nic mu pomyslně neschází, protože i když není místo pod
střechou, je položené alespoň do jeslí.
Jenže v tom
příběhu nebyli sami – najednou se dozvíme o „pastýřích“ - a to opravdu nebyla
skupina vzorová, někdy loupežníci (dnes označováni za partyzány apod), někdy
cháska která se dala získat k lecčemu – a představme si, právě oni byli
zničehonic plni strachu a bázně. Proč? No přece, protože se jich dotknul Bůh
skrze svého posla.
Podstatnější
je obsah zvěsti, kterou jim, stejně jako nám Bůh – a možná že nám ještě více –
jeho ústy zvěstuje. On pastýře, stejně jako nás dobře zná. Spojuje nás velká
bázeň, strach – o naši budoucnost, velikost příjmů, máme strach z přílivu
utečenců, nebo že nás převálcuje islám. Není náhodou, že právě na hlavních
místech Písma slyšíme jinou zprávu, než které jsme plni – v oddílech, které
souvisejí s největšími křesťanskými svátky – ať už velikonočními, vánočními i
svatodušními – slyšíme NEBOJTE SE! Bůh není a nebyl bytostí, která by nás
chtěla nechat okupovat, osedlat strachem, to je dílo jeho i našeho odpůrce.
Nás by spíše
měla napadnout otázka – proč se nemusíme bát, co má každou obavu vystřídat?
VELIKÁ RADOST a překvapivě jejím základem není svařák, grog ani jiný pomocný
prostředek. Ne důvodem je ZPRÁVA, která láme letopočty, proměňuje zkamenělá
lidská srdce na masitá.
Tou zprávou
je, že se nám dnes narodil SPASITEL, KRISTUS PÁN. V tom městě Betlémě, jehož se
dá přeložit „dům chleba“ smíme přijmout základní pokrm, který nám může dát sílu
stát se lepšími lidmi, protože pravé lidství roste z Boží lásky a ta se v
podstatě v tom Betlémě narodila.
Ta zpráva i
ta radost je PRO VŠECHNY. Nám se to překvapivé nezdá, protože si myslíme, že
všichni mají na všechno nárok, neumíme moc rozlišovat – pátek nebo svátek, to
je přece jedno. Jenže tehdy bylo působení bohů velmi omezené – územím,
skupinou, či stavem. Jenže ten, který nám dal narozeného Ježíše se omezil,
abychom my mohli žít v lásce a obecenství s ním a našimi bližními.
Jak má na
takovou zprávu odpovědět, reagovat člověk ? Tím, co se dnes moc nenosí, právě z toho pocitu, že
přece mám na všechno právo a svobodu ke všemu. Právo a svoboda utržená ze
řetězu vytváří naopak bezpráví a nejhorší otročinu – toho svědky jsou Izraelci
a naše dějiny, třeba minulé století. Jsme stále schopni skočit na lep slibům
zdánlivých dobráků, kteří mají jenom hezkou masku, uvnitř je pravý opak.
Bůh s námi
oproti tomu nehraje žádnou habaďúru, ani žádný betl, dává všechno pro naši
záchranu, tak nás má rád. Co my oproti tomu dáváme – umíme si vzpomenout na
kouzelná slůvka „děkuji, prosím“ či silně osvobodivé „omlouvám se“. Kdo se k
nim vrátí objeví vděčnost v pravé kráse a také z něj spadne mnohé břemeno.
Přeji nám,
aby vánoční radost, v pravdě nezaslouženou, nám zůstala alespoň do svátků
velikonočních. …. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat