Kázání z neděle Díkůčinění 1.10. 2017 Nové Sedlo
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z knihy proroka Izajáše 58, 7-12
SUSPIRIUM: Dobrý
Bože, milosrdný Otče, děkujeme ti, že jsi v tomto roce dal zdar práci pro náš
vezdejší chléb, a prosíme tě: Dej, abychom celým svým životem nesli ovoce,
které od nás očekáváš. Skrze našeho Pána Ježíše Krista, tvého Syna, který s
tebou...
Milé sestry, milí
bratři!
Dnešní den je
sváteční, připomínáme si všechna dobrodiní, kterými nás i letošního roku
obdaroval náš nebeský Otec. Na polích, v zahradách, na vinicích a na dalších
místech, postaral se o mnohé, abychom měli všeho dost, i když se pokaždé najde
dost lidí, kteří by chtělo jistě ještě více.
Hezky nás k tomu uvádí naše první čtení z
Písma – nejprve slyšíme o stížnosti někoho, kdo se cítí ukřivděný z toho, že mu
bylo ubráno, či zapřeno dědictví. Podobné kroky jak víme procházejí lidskými
dějinami napříč. Ježíš mu na tuto žádost především otevře, že on nebyl
ustanoven především rozhodčím, soudcem, který by měl jenom pískat podobné
záležitosti. Moc dobře tím naznačil, že vůbec není jednoduché poskládat
skládačku, střípky z mozaiky toho, co by mělo spravedlnost tvořit. Právě proto,
že si byl moc dobře vědom, že záruka spravedlnosti není ve vypiplaných lidských
zákonech, nýbrž v jeho nebeském Otci.
Naproti této jemu nedobře vnucované roli, jim
vypráví podobenství o zdánlivě moudrém hospodáři, kterému byla dána velká,
nezměrná úroda a on se zařídil podle obvyklé, lidské chytrosti a prostě zvětšil
stodoly. Jenže tu nastala situace, že měl být odvolán ze života. K čemu všechna
předchozí snaha? Klíč pochopení je v tom, že jde o příklad snahy být bohatý
pozemským bohatstvím, nikoliv však bohatý v Bohu, který je také pramenem a
zdrojem pravého bohatství. A to se mimo jiné projevuje i v péči o vše, co
člověk ke svému životu potřebuje, a dokonce nejen člověk, ale i celá příroda
...
7 Cožpak
nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné, ty, kdo jsou bez
přístřeší? Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi?
Na první poslech nám tato slova
zní krásně, člověk by řekl téměř novozákonně. A také obsahují to, co by si od
nás představovali lidé ve světě, lidé kolem nás. Respektive je to jedna z mála
věcí, oblastí, do které by bez obav pustili kristovce. Druhou otázkou je,
zda-li to není příliš úzké vymezení naší služby, odpovědnosti.
Když však se u toho textu,
těchto slov zastavíme v klidu – pak si snad položíme otázku, kterak tato slova
souvisí s dnešním svátkem. Svátek Díkůčinění, je ve své podstatě prastarým
svátkem, kdy prostě lidé děkovali za to, co jim Bůh shůry dal. Dobře rozuměli
všemu jako projevu Boží lásky, právě při jeho pečování o všechno co rostlo na
poli, zahradách, prostě všude. A toto uvažování vedli dále, prostě až k tomu
motivu, že bez Boha by nic neměli.
Všechno dostáváme shůry, Bůh se
o nás stará jako o ty všechny krásné květiny, které převýší svou krásou
královskou róbu krále Šalomouna. A to je právě tou rodnou půdou pocitu
vděčnosti, jistě i závislosti na Bohu, ale ta se právě má projevovat vděčností,
poděkováním. A divili bychom se, kterak takové slovo má opravdu velkou moc a
sílu (proto je nejen já řadím mezi slůvka kouzelná).
Ale tato vděčnost, Boží láska v
akci, nemá se projevovat jenom v pouhých slovech, modlitbách, písních, skvělých
pocitech. Ne, důležitou součástí je i přiložení naší ruky k těm, kteří nejsou
tak zaopatřeni, a nám přitom je dáno vždy více, než jen pro nás. Písmo nás vede
v příkladech, že je nám dáno vždy trochu navíc, ba se máme o podobné
přistupování starat. Ostatně i v oblastech, jako zrovna ve žni se dělala mnohá
sociální opatření, takže se vždy nechávalo nějaké obilí na polích pro potřebné,
prostě vědělo se o nich, že jsou a budou.
Když se povede protnout naši
zkušenost a naši odpověď na tuto Boží lásku pak nastane i další změna
8 Tehdy vyrazí jak jitřenka tvé
světlo a rychle se zhojí tvá rána. Před tebou půjde tvá spravedlnost, za tebou
se bude ubírat Hospodinova sláva. 9 Tehdy zavoláš a Hospodin odpoví,
vykřikneš o pomoc a on se ozve: »Tu jsem!«
Vděčnost k Bohu, našemu nebeskému Otci pak přinese i další
překvapivou změnu. Jde o velká zaslíbení, velké projevy Boží přízně. Tam, kde
vždy byla tma se situace zcela promění – právě na tomto místě vyrazí „světlo“ -
nečekaně, neuchopitelně, přesně jako přichází jitřenka. Jisté u ní je, že
prostě přijde – nic více a nic méně.
Ona nepřinese jenom světlo k tomu, abychom
věděli kudy se máme vydat, kterým směrem kráčet. I když i do odpovědí na to,
kam jít, kterak následovat Boží vůli bude otevírat. Vedle tohoto vnějšího i
vnitřního světla přijde i jedno velké uzdravení. Od čeho možná od nemocí
obvyklých, hlavně však uzdravení z vin a hříchů.
Tu cestu, kterou nádherně toto světlo nasvítí
s námi půjdou i vlastnosti, které obvykle spojujeme s Bohem, protože jsou pro
nás ideálem, tedy tím, co si každý z lidí přeje. Před tebou dosvědčuje prorok
půjde „spravedlnost“ a za tebou zase půjde „Hospodinova sláva“. Pomyslně tě
bude chránit z obou stran. Další z příkladů ochrany a Boží péče, kterou smíme z
jeho štědré ruky přijímat. I když máme někdy zastřený zrak, či zneschopněné
vnímání reality pro naši uzavřenost.
Ale to ještě není všechno. Jistě známe
situace, kdy nám nejvíce chybí ten, kdo by nás slyšel, kdo by nám řekl nějaké
slovo. I v historii vyvoleného lidu taková období byla, kdy i Boží vyslanci,
proroci zmlkli. A právě takové mlčení proroků bylo výmluvné a bylo znamením
stavu Izraele. V našem případě otevírá prorok zcela jinou situaci – Hospodin,
Bůh se prokáže nejen jako Bůh slyšící, nýbrž i jako mluvící, který ví co je v
které situace potřeba pronést … Bude ti ku pomoci, když nikdo jiný se neozve
!!!
Odstraníš-li ze
svého středu jho, hrozící prst a ničemná slova, 10 budeš-li štědrý k
hladovému a nasytíš-li ztrápeného, vzejde ti v temnotě světlo a tvůj soumrak
bude jak poledne."
Na druhou stranu musí i Izraelci pro tuto proměnu něco
udělat. Je to stejné jako u jednotlivce, který má projít změnou, musí také něco
udělat – něčeho se zbavit, aby mohl druhé, jiné podnikat. Bez prvního kroku by
nemohl nastat ten krok druhý.
A tak i Izraelci, příslušníci vyvoleného lidu
mají odstranit jho, hrozící prst a ničemná slova. Všechny tyto obrazy
vyjadřují nemocnou atmosféru, nemocné vztahy, které jsou v rámci vyvoleného
lidu a potřebují uzdravit. Jenže na léčbu, hloubkovou jsou lidská rozhodnutí,
jenom lidská síla málo. I když i v tomto případě léčba vede skrze přiznání a
vyznání svého stavu. Pak je možné s tím něco dělat – a i když je to
příslušníkům vyvoleného lidu těžké, je opravdu osvobodivým si tuto situaci
přiznat.
Podobně i obrácení své snahy směrem k potřebným,
k těm, kteří naši aktivitu potřebují – je blahodárné, protože to změní i naše
jednotlivá přistupování, nebudeme se jenom bát dalšího kroku, neuvidíme bubáka
za každým rohem, naopak rozpoznáme, že i v budoucnosti s námi bude Bůh a že nás
prostě do ní vede.
Člověk se přestane sytit jenom negativními
zprávami a nebude je hledat, protože čím pak člověk žije, když jenom takovými
zprávami se sytí. A nebude ty dobré zprávy čerpat a pídit se po nich jenom pro
sebe (a to bude další změna situace a přistupování), ne ty získané dobré zprávy
bude předávat i dalším, kteří je také více jak potřebují.
Pak se i ta nejčernější situace, která by se
obrazně dala vyjádřit tmou promění v poledne. V místě, kde bychom nečekali
žádné světlo, se světlo objeví a bude svítit pro všechny, abychom konečně
spatřili a v plné síle viděli směr a cíl naší cesty, na kterou nás pozval náš
Bůh.
11 Hospodin tě povede neustále,
bude tě sytit i v krajinách vyprahlých, zdatnost dodá tvým kostem; budeš jako
zahrada zavlažovaná, jako vodní zřídlo, jemuž se vody neztrácejí. 12
Co bylo od věků v troskách, vybudují ti, kdo z tebe vzejdou, opět postavíš, co
založila minulá pokolení. Nazvou tě tím, jenž zazdívá trhliny a obnovuje stezky
k sídlům.
Pozitivní pobídky Hospodinovy, čili povzbuzení pro cestu následování
pokračuje i dále. A nejde o nějaké nedůležité, když si vzpomeneme na stav
Izraele a jeho obvyklý životní styl – šlo o poutníky, putující pastýře stád. A
ti si měli uvědomit, že Hospodin je stále povede, nikdy jim nezmizí z jejich zorného
úhlu, jak to dělávají lidé, třeba když se nepohodnou. Navíc je na této cestě
bude i nadále obstarávat, dá jim vše potřebné i tam, kde přes sebe lepší
lidskou přičinlivost by se k potravě prostě nedostali.
Ba, co ještě více i oni se
stanou velkým podnětem a posílením pro další, což je krásně vyjádřeno ve dvou
obrazech – udržované zahrady i vodního zřídla, kterému se nikdy voda, ta
životadárná tekutina nikdy neztratí. Pro člověka, který je ohrožen jejím
nedostatkem jde o velké bohatství, takové, které drží nejen jen při životě.
Konečně ti, kdo budou
následovat Hospodina, jeho svatou a dobrou vůli budou těmi, kdo se stanou
staviteli a budou opravovat to, co se dostalo do stavu ruin a trosek. Tedy těch
viditelných záležitostí, jako jsou budovy, které dříve zářily nádherou a
velkolepostí. Ale budou schopni s pomocí Boží dodat nový život i stavbám
lidských životů, které nemusí být na první pohled viditelné a přece jsou
důležité. A tak si mimo jiné odnesou i tu novou přezdívku „zazdívač trhlin a
obnovovač stezek k sídlům“.
Prostě všichni znova objeví tu
nádhernou a životně důležitou Boží péči ve všech jejích rozměrech. Je to
důležité si ji uvědomit v každé situaci, poté člověk nemůže zůstat netečný k
něčemu, co nás a ještě více Boha bolí, nejen že s dotyčnými pláče, přiloží také
ruce k dílu na obnově jejich života.
MODLITBA PO KÁZÁNÍ
Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za to, že si smíme skrze slova
proroka spásy uvědomit všechny veliké a ještě větší věci, které pro nás v
našich životech děláš. Kéž my umíme za ně poděkovat a vděčnost a lásku předávat
všude, AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat