Kázání z 18. neděle po svaté Trojici 15.10. 2017 Podbořany
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z Markova evangelia 10, 17-27
SUSPIRIUM:
Všemohoucí, věčný Bože, před tebou se nemůžeme odvolávat na své vlastní skutky.
Proto tě prosíme: Buď nám milostiv a nepřistupuj k nám jako soudce, ale daruj
nám své odpuštění. Skrze našeho Pána...
Milé sestry, milí
bratři!
Téma dnešní neděle je zdánlivě jasné –
nejvyšší přikázání. Jenže, které to z těch deseti je, nebo máme za své přijmout
ono známé dvojí přikázání lásky. Navíc, kdybychom shromáždili nějakou skupinu
lidí a podnikli v ní průzkum, které přikázání je nejvyšší, asi by byl rozptyl
odpovědí ještě širší, a tak nejistota ještě větší, když už by nedošlo na
rezignaci nad touto otázkou.
Myslím, že si tato otázka zaslouží sem tam
oživení, už pro naši obecnou revizi toho, v koho věříme, s kým spojujeme svůj
pohled do budoucnosti. Nebo vyjádřeno sportovním obrazem – kdo pro nás
připravil bránu, která se staví v cíli nějakého běžeckého závodu. Je zde totiž
někdo, kdo nám dodá sílu, abychom do té brány, či ten závod vůbec doběhli.
V prvním čtení jsme směli zaslechnout desatero
v celku, podrobněji se s ním seznamujeme a mluvíme o něm na biblické hodině
(tam je i větší čas na rozhovor o něm a otázky, které nás při uvažování nad
jednotlivými přikázáními napadají). Celek tohoto zákoníku, vlastně srdce všech
zákonů v Písmu samotném je zarámován zkušeností vyvoleného lidu při vysvobození
ze země Egyptské, z otročiny nejhrubšího zrna – ostatně i dnes, či právě dnes
je mnoho podobných Egyptů, do leckterých se uvalujeme my sami.
Je potřeba přidat ještě nutné přistupování k
jednotlivým „přikázáním“, aby se prostě nestali jenom obyčejnými policejními
pendreky v našich rukách. Mají nám totiž sloužit k dobrému, právě když se ptáme
co máme dělat, co je dobré v Božích očích a co se jemu bude líbit. Již toto
ptaní má velmi velké požehnání, což si ani nemusíme uvědomovat. Ostatně, když
si s něčím nejen v Desateru nebudeme vědět rady, pak je zde ještě Bůh sám,
který nám rád odpoví, ukáže …
17 Když se vydával
na cestu, přiběhl k němu nějaký člověk, a poklekl před ním a ptal se ho:
"Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?" 18 Ježíš mu řekl:
"Proč mi říkáš dobrý? Nikdo není dobrý, jedině Bůh.
Náš dnešní oddíl je uveden nejprve seznámením
s hlavními postavami našeho příběhu. Opět slyšíme o tom, že se „Ježíš vydával
na cestu“ - Ježíš skutečně je jako zvláštní emisar, vyslanec s dobrou zvěstí,
který toho musí co nejvíce navštívit, v co nejvíce místech dosvědčit dobrou
zvěst. Není těžké vystopovat, že to má velmi dobře promyšlené. Nic není
náhodným, takové přechodné bydliště v Kafarnaum nesouviselo s tím, že tam měla
Petrova tchyně domov, ve kterém směl i náš Pán složit hlavu, nýbrž proto, že
nedaleko vedla jedna ze dvou hlavních cest, které procházeli územím, ve kterém
přebýval vyvolený lid Izraelský.
Už když se chce vydat na další cestu, skříží
mu cestu „nějaký člověk“, který si před ním klekl a udělal všechno proto, aby
dosáhl svého – ptá se ho s velkým zájmem na to, co má dělat, co má podniknout.
Však nejde o nic menšího, než věčný život (spíše bychom se měli ptát, zda se my
umíme také takto ptát našeho Pána v nebesích).
On však odmítne již jen to jeho oslovení, musí
to mnohého zarazit, komu by se nelíbilo, když by byl označen za „mistra
dobrého“. Jenže zapomínáme na to, že je rozdíl, co se líbí nám, čím se můžeme
pýřit a co je dobré ve světle Boží lásky a pravdy. Lidské ideály nemusí
odpovídat Božím a jak dobře víme, každý z nás ve svém životě prožil zkušenost,
někdy dokonce dochází ke střetu těchto ideálů. Podstatným je znova si uvědomit,
že pramen dobra a tím pádem jediným dobrým, respektive součtem všeho dobra je
Bůh sám, tam hledej k němu člověče přístup.
Nenechává ho, stejně jako nás bez odpovědi:
19 Přikázání znáš: Nezabiješ, nezcizoložíš, nebudeš krást, nevydáš
křivé svědectví, nebudeš podvádět, cti svého otce i svou matku!" 20
On mu na to řekl: "Mistře, to všechno jsem dodržoval od svého mládí."
Ježíš mu i nám neříká
nic nového, vlastně pouze zopakuje přikázání z tzv. Druhé desky Desatera. A na
ní jsou dobré rady, které se týkají vzájemných vztahů mezi lidmi. Aby i mezi
nimi to vypadalo tak, jak se líbí našemu nebeskému Otci a co poslouží k
dobrému, řekněme i štěstí nás všech.
Zajímavé na tomto sumáři z desatera je jenom
umístění ctění rodičů na poslední místo. Snad tomu můžeme rozumět jako něčemu,
k čemu se má dojít a postupně, krůček za krokem, schůdek za schodem, to
znamená, že by toto přikázání, tato rada byla nejvýznamnější. Tak tomu ve
skutečnosti je, pokud se týká o rodinu a její vnitřní vztahy.
Musím se přiznat, že
mě osobně nejvíce šokuje ta rychlá a příliš jasná odpověď. Jako kdyby člověk
odháněl mouchy, nějaký obtížný a nepříjemný hmyz. Tohle všechno přece dobře
znáš, a tak je to pro mě hračka to plnit. Od tebe bych čekal přece jenom něco
jiného, co by mi dalo takový lepší punc, věřícího vyšší kategorie. Ano,
přeháním záměrně, abychom porozuměli, kde se rodí mnohá nepochopení a vzájemné
nelásky v každém lidském společenství, větší skupině lidí.
21 Ježíš na něj s láskou pohleděl a
řekl: "Jedno ti schází. Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš
mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!" 22 On po těch
slovech svěsil hlavu a smuten odešel, neboť měl mnoho majetku.
A tak mu Ježíš vlastně ještě přidá. A
postupuje stejně jako u těch zmíněných přikázání z Desatera. My jako lidé
(nejen dnes jak bychom si mysleli) máme tendenci si ta přikázání, hlavně když jsou
lidským zrakem omezující, zlehčovat, dělat v prováděcích předpisech všelijaké
omluvy a výmluvy. Ty jsou ve skutečnosti velmi zřetelné a jasné.
Dává dotyčnému „člověku“ takovou duchovní
ťavku a skrze něj i nám. Říká mu, že přece jenom mu něco schází – má se zbavit
svého bohatství a všechno co utrží dát chudým, věnovat na dobročinnost,
dnešními slovy na charitu, diakonii a všechny podobné organizace a aktivity.
Jde totiž, že právě takovými činy si zajistí skutečný poklad, bohatství, které
není nikde jinde, než v nebesích.
Chce se zde vyjádřit, znázornit že bohatství,
majetek člověka zatěžuje, v odpovědnosti k němu zotročuje, že prostě se plně
nemůže věnovat cestě následování Boží vůle. Pravdou je, že podobnou překážkou
se v tomto usilování může stát i další jinak pozitivní záležitosti lidského
života – které mají podobný přístup.
Reakce dotyčného člověka je více jak zřetelná,
výmluvná svěsil hlavu a smuten odešel, neboť měl mnoho majetku. Zvláštní
je to proto, že se domníváme, že nám naopak přece majetek, peníze, pozemské
bohatství přináší radost a štěstí, a ono je tomu přece jinak. Poklad v nebi
nemůže získat nikdo, kdo je přilepený bez možnosti osvobodit se od něj zde na
zemi. Myslím, že dotyčnému to více jak došlo, kdo jiný než on věděl, kolik pro
toto bohatství musí vykonat, aby nepřišlo o svou hodnotu etc.
23 Ježíš se rozhlédl po svých
učednících a řekl jim: "Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají
bohatství!" 24 Učedníky ta slova zarazila. Ježíš jim ještě
jednou řekl: "Dítky, jak těžké je vejít do království Božího! 25
Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího
království."
Když vidí Boží Syn reakci na předchozí slova, hodí mezi své
posluchače další bombu, která překopává, mění náhled na zažité. Tedy na to, co
je snad až příliš zakořeněné mezi lidmi a nemělo by být. I zde se vyplatí
zastavit a promyslet, co si o dotyčném myslí Bůh sám. Však na to nejsme nikdy
sami, to si jenom ve své zapletenosti a zoufalství namlouváme, či nám to
namlouvá ten, kdo stojí proti Bohu a i proti nám.
Zopakuje to ještě jednou právě pro učedníky,
kteří jsou z toho zaraženi – jak těžké je vejít do Božího království. U
předchozího bohatství byli ve stejném svodu jako drtivá většina lidí všech dob. A vlastně jsme v něm i my – však kdo jiný hledá
své cestičky ke štěstí jenom podle své mysli i svého srdce? A přitom jeho
pramen je jinde.
Aby to bylo ještě jasnější znázorní jim to na
jim známém obraze, či části, kterou v Jeruzalémě všichni znali. Měli tam jednu
malou branku, uličku, která se nazývala „ucho jehly“. A bylo těžké skrze ní
vejít, asi stejně jako navléknout nit do jehly, která má velmi, velmi malé
ouško pro nit. A podobně těžce vejde do Božího království ten, kdo je vázán na
majetek. Na druhou stranu i v této oblasti je šance, protože vztah člověka k
majetku může být zajisté proměněn a nemusí zůstat provždy stejný.
26 Ještě více se zhrozili a říkali
si: "Kdo tedy může být spasen?" 27 Ježíš na ně pohleděl a
řekl: "U lidí je to nemožné, ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné
všecko." (Mk. 10:17-27 CEP)
Ano, když toto vše slyšeli
mnozí z posluchačů, museli být více jak překvapeni, snad by se dalo mluvit o
šoku. Protože pravdivě viděno, kdo nemá nějakou podobnou překážku jako to
zmíněné bohatství, majetek. A kdo z nás lidí v něčem nepropadá a v něčem
neulítává. Ano, v tom, co se Bohu nelíbí a nám se to po způsobu světa líbí, i
když víme, že nám to neprospívá?
Pak je na místě, i pro nás ta
otázka Kdo tedy může být spasen? Nejde jen o obyčejnou otázku, nýbrž s
tím správným povědomím o neschopnosti být spasen svou vlastní silou,
schopností, mohutností. Proto jedinou správnou odpovědí jsou slova U lidí je
to nemožné, ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné všecko. To nejsou slova
někoho, kdo přišel o rozum, zdravé uvažování, právě naopak. Člověk k takovému
vyznání dojde i negativní zkušeností, kdy zkouší se vyškrábat do nebes sám a
stále dokola padá, než si uvědomí, že tam vede jiná cesta, která má jméno Ježíš
a že nám dokonce ty dveře budoucnosti otevřel z druhé strany někdo, koho smíme my
nazývat naším nebeským Otcem. Není to nádherná proměna?
MODLITBA PO KÁZÁNÍ
Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která nám
připomínají důležitost toho s čím máme spojený náš život. Kéž vždy máme na
mysli náš vztah k Bohu, co jemu se líbí a ať jsme obdařeni schopností pomáhat
druhým v odstraňování jejich překážek na jejich cestě následování Boží vůle.
AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat