úterý 24. října 2017

Kázání z 19 neděle po Svaté Trojici 22.10. 2017 Nové Sedlo, Ostrov, Valeč

Kázání z 19 neděle po Svaté Trojici 22.10. 2017 Nové Sedlo, Ostrov, Valeč


Základ našeho dnešního kázání jsou slova z Markova evangelia 1, 32-39
SUSPIRIUM: Pane, milosrdný Otče, prosíme tě: Tvá milost ať nás obklopuje na všech našich cestách. Ať jde před námi a provází nás a popohání nás ke všem skutkům lásky. Skrze našeho Pána Ježíše Krista.
Milé sestry, milí bratři!
 Dnešní téma je vhodné pro nás všechny, protože kdo by nestál o „uzdravení“, aby mohl své zdraví prožívat v plnosti. Však to vidíme i v tom, co se běžně mezi lidmi přeje, když je nějaká slavnostní příležitost – hlavně zdravíčko, jistě my s pomocí Boží smíme jít ještě dále a ptát se, kdeže je jeho pramen, odkud lze ho čerpat.
 Taky smíme slyšet o podstatnosti uzdravení nejen těla, ale i ducha. To je přesně to, co my jako lidé objevujeme – a často se mluví o spojených nádobách duševního, duchovního stavu se stavem fyzickým, tělesným. Ten, kdo je v pohodě v dobré náladě, žijící v pokojné a radostné atmosféře, má na blízku blízké o které se může opřít, zvládá i situace, které za běžných okolností jsou neunesitelné.
 Náš nebeský Otec je si toho také vědom, odkrývá to i všem, kdo si podstatné záležitosti otevírat nechají. Tak jak to vyjadřuje a vyznává velký svědek Izraele Mojžíš. On moc ví o naší lidské nedokonalosti, neschopnosti a naším slovníkem vyjádřeno hříšnosti. Na druhé straně stojí milující Otec, který podniká všechno proto, aby nám bylo odpuštěno, aby se nám všem dařilo, prostě aby se mohlo naplnit to společné vyznání a volání k NAŠEMU Otci.
 O zdraví je potřeba pečovat, není samozřejmé, či automatické – ten kdo si to myslí, myslím, že brzy pohoří. Naopak je potřeba být schopen odpočívat a čerpat tu sílu, kterou při běžném pochodu následování Boží vůle vyčerpáváme. Dobře je to vidět v tzv. Pomáhajících profesích, které pečují o lidi např. Ve zdravotnictví, či sociálních službách. Ostatně s podobnou vyčerpaností setkáváme již v dobách biblických. Sloužit, dobře sloužit umí ten, kdo umí dobře odpočívat, včas a na tu správnou dobu vypnout. Tak postupoval i Boží Syn a byl to mimo jiné důvod, proč odcházel často na odlehlá místa k usebrání ...
 32 Když nastal večer a slunce zapadlo, přinášeli k němu všechny nemocné a posedlé. 33 Celé město se shromáždilo u dveří.
Celý dnešní oddíl je zarámován časovým určením, tedy zdůrazněném, protože vlastně slyšíme dvakráte to samé. Myslím, že se tím zde zdůrazňuje něco, co my také dobře známe, že existuje období dobré a období zlé, ve kterém si musí každý dát pozor. Tím druhým jistě je noc, časový úsek, který je spojen s tmou jako takovou. A vším, s čím se ona spojuje a jak se projevuje.
 Je dobré si takových věcí všímat, protože nejsou náhodnými, nýbrž určujícími. A to i přesto, že se objeví všude tací, kteří budou mluvit něco o tom, že je přece možné, že jde o vyznačení období, kdy má většina čas. Ale jak víme, platilo to v dobách Ježíšových, platí to i dnes – čas má ten, kdo si ho udělá.
 Další důležitou informací je, že právě v tento čas, kdy se světla lidského života nedostávalo, přinášeli k němu všechny nemocné a posedlé. Člověk by až nabyl dojmu, že jeho mise souvisela jenom s tímto. Jistě to nebylo jeho první poslání, souviselo to však s jeho mocí, Boží láska je silnější jak zbraně Božího nepřítele. Zajímavější je sledovat, že i Ježíš překlopí do podoby uzdravení lidského nitra, pročištění srdce dotyčného, jakož i těch, kteří se jevili jako nezúčastnění diváci.
 A aby toho nebylo málo, tak je celá zvláštní, tísnivá atmosféra dokreslena i tou zprávou, že se celé město shromáždí u dveří, za kterými je Bůh ve svém Synu, tedy šance na změnu, šance k životu, která se jen tak nenajde. Sebezáchovný pocit je žene právě sem. I tato tlačenice odráží potřebu, ba přímo životní nouzi zakotvit v bezpečném přístavu, u někoho, kdo nejen zná všechny karty lidských osudů, má pro ně i potravu, aby se na cestě následování neztratili.
 34 I uzdravil mnoho nemocných rozličnými neduhy a mnoho zlých duchů vyhnal. A nedovoloval zlým duchům mluvit, protože věděli, kdo je. 35 Časně ráno, ještě za tmy, vstal a vyšel z domu; odešel na pusté místo a tam se modlil.
 Takže se dalo v jakémsi sumáři říci, že uzdravil velmi mnoho nemocných. Zvláštní je jak vypsáno, vyjádřeno, že šlo jednak o nemocné různými nemocemi, ale i posedlé zlými duchy. Ony všechny nemoci, i ty zdánlivě banální souvisí se stavem naší duše, buď jsou jejím stavem vyvoláni, či se zase ony jí dotýkají. Každopádně není marné, co obvykle Pán Ježíš podniká, že v léčbě vždy upřednostňuje vyléčit tyto kořeny. Aby prostě nemusel podobnou nemoc stále dokola léčit. Myslím, že jde o velmi dobrý vzor i pro lékaře všech dob, bez kořene nemocí, je nelze beze zbytku vyléčit.
 Zajímavá je i zmínka, která souvisí s tím, že nechtěl, aby byl předčasně vyjeven důvod jeho mise, proč vůbec přišel. To je za tím zvláštním příkazem, kdy zakázal zlým duchům mluvit. Normální by bylo, pokud by šlo o nějaké nesmysly, či pokusy shazovat Boží věc, či Božího Syna. Jenže zde je to vysvětleno tím, že oni, ty démoni moc dobře věděli, s kým mají tu čest. Člověk si nemůže nepoložit otázku, a ta skutečně létá ve vzduchu – jak to že to neví, ti, kteří mu jsou nablízku a tvoří s ním to nejužší společenství. Konečně, proč i my na toto místo Božího Syna v našich srdcích i dějinách zapomínáme, nevnímáme je.
 Taková služba nemocným – bez ohledu o jakou nemoc jde  je velmi vysilující a vyčerpávající. To se ostatně týká i dalších pomáhajících profesí, či prostě zaměstnání, kde se jedná a pracuje s lidmi. Ježíš byl také vysílený, nešlo o nějakého robota, stroj, kterého stačilo znova natočit, či mu dát novou baterii. A tak i on uměl odpočívat a dočerpat svou ztracenou energii.
 To je důvod jeho „úniků“ na opuštěná místa. Zde mají i zázemí mnohé z klášterů a míst, kde se v křesťanské tradici stavěly. Šlo o odlehlá místa, kde mohlo dojít k odpočinku, načerpání vnitřních sil, které každý člověk potřebuje a jde jen o to, kdy si tuto skutečnost uvědomí.  Však není náhoda i ta jiná rada, že je dobré se při modlitbě zavřít do klidné komůrky – v ní lze nalézt atmosféru, kde se dá usebrat, soustředit. Posilu Ježí i my najdeme v modlitbě, v blízkosti Boha samého.
 36 Šimon a jeho druhové se pustili za ním. 37 Když ho nalezli, řekli: "Všichni tě hledají."
 Jeho nejbližší to pomyslně bez něj nemohou vydržet. Má to jistě dvojí rovinu, jednak v lepším případě jim schází učitel, jejich spoluputující přítel, na kterého se mohou za každé situace obrátit a nadít se od něj pomoci. To vskutku ani u největších přátel není obvyklým, i když bychom to tak rádi předpokládali. Prostě v něm pociťovali a to zcela oprávněně oporu, která jim nikdy neuhne.
 Ta druhá rovina však není úplně růžová a kladná, i když také lidským vnímáním pochopitelná. Oni se prostě bez něj neobejdou z toho důvodu, protože by to sami nezvládli. Neporadili by si v situaci, když by se dostali do úzkých a měli by třeba pomoci ať už činem, ať už slovem právě těm, kterým je pomoci tak potřeba. Ať tak, či tak – mají velký důvod hledat svého Pána.
 A i na nich, jako na dalších se naplňuje onen výrok, že kdo hledá nalézá – byť musí jít o skutečné hledání, nejen na oko, jenom pro hledání jako takové. I proto ho najdou. A protože to skutečně spěchá, hned na něj vyhrknou cíl svého snažení – Všichni tě hledají.
 Je tomu skutečně tak? Jak jsme si již řekli, největší zájem na jeho návratu, nalezení měli samotní učedníci, protože se cítili, že by je po lidsku nechal ve štychu. Ale je to otázka i na každého z nás, nejen tehdy zúčastněných – zda-li my hledáme Pána Ježíše a z jakého důvodu. Jenom proto, že má tu nádhernou moc vytáhnout nás z kterékoliv šlamastiky a dát nám nový náboj do našeho životního putování. Snad cítíme, že jde o hledání, pátrání a ptaní se celoživotní, nic jiného ostatně není víra, nebo chcete-li cesta následování. Asi bychom tu větu mohli parafrázovat – Všichni tě hledají, protože tys nás, každého z nás na našich cestách našel a pozval na tu jedinečnou, která má budoucnost.
 38 Řekne jim: "Pojďte jinam do okolních městeček, abych i tam kázal, nebo proto jsem vyšel." 39 A tak šel, kázal v jejich synagógách po celé Galileji a vyháněl zlé duchy. (Mk. 1:32-39 CEP)
 Ježíšova reakce je opět zvláštní. Nejprve pro jeho nejbližší spolupracovníky, ale i všechny, kteří budou o této události číst, či slyšet. Nejprve „uteče“, když si ho žádají a když měl „takový úspěch“. Ano, takto by to střelil leckdo od boku, co na tom, že to vůbec nesouvisí s Ježíšovým posláním. A aby toho nebylo málo, tak navrhne pro sebe i učedníky, aby šli jinam.
 Jde proti sobě, v tomto okamžiku, potřebnost a potřebnost. A kterou si má zvolit (tak bychom se měli společně ptát)? Proč radí jít jinam? Nejde o to, že by něco provedl, vyvedl a musí se schovat v davu, či na neznámém místě. Ne, jde o naplnění jeho mise, jeho poslání – donést dobrou zvěst všem lidem a na všechna místa. Nenechá si je svézt, i když by to bylo přece ekonomičtější – z ohledem k nim i k sobě.
 Ježíš totiž charakterizuje náplň svého poslání v tom, aby „i tam, v městečkách, kde dosud nebyl, kázal“. Kázání Slova Božího je středem jeho poslání, všechno ostatní je jenom cestou vedle tohoto poslání, i když důležitým projevem Boží lásky a řekněme naplnění obsahu této zvěsti. Myslím, že to by mělo být středem i naší mise – nesmíme se nechat zatlačit jenom poptávkou společnosti do oblastí, do kterých se společnosti nechce a tak by námi vyspravovala díry např. Sociálního systému. Smíme s pomocí Boží, Božího Syna i Ducha svatého kázat dobrou zvěst, že zde byl někdo, kdo má všechny rád a chce nás pozvat k sobě domů ...
MODLITBA PO KÁZÁNÍ Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která ukazují, že tvá slova Bože nejsou prázdným součtem písmenek, ne mění životy i naše často ztvrdlá srdce, na srdce masitá a plná tvé lásky. Kéž i my jsme uschopněni kázat dobrou zvěst všude kam si nás pošleš. AMEN

Žádné komentáře:

Okomentovat