Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z proroka Izajáše 2, 1-5
SUSPIRIUM: Pane
Ježíši Kriste, ty jsi povolal svou církev, aby byla solí země a světlem světa.
Prosíme tě: Probuď nás ze vší setrvačnosti a připrav nás, abychom ti mohli
sloužit a dosvědčovat tvé jméno. Neboť ty s Otcem a Duchem svatým žiješ a
vládneš od věků navěky.
Milé sestry, milí
bratři!
Dnešní neděle má téma
Ovoce Ducha, tj. co v nás vlastně Duch svatý působí, kterak nás proměňuje,
jak s námi pracuje. Chce to samozřejmě na naší straně touhu po proměně,
otevřené srdce mysl, vlastně vše, aby k této změně mohlo dojít. I na ní
musíme s pomocí Boží pracovat – protože to není obvyklá lidská vlastnost.
K promýšlení, co je tím Ovocem Ducha nás
přivádí i náš první oddíl z Písma, který jsme slyšeli. Je z kázání na
hoře, kde nalézáme právě podněty pro novou mravnost vycházející z Boží
vůle, tak jak ji předával právě Ježíš svým učedníkům na březích Genezaretského
jezera. Často byla zvláštní a často byla velmi nová, právě v tom, kterak
pohlcovala člověka a on od jejích požadavků nemohl uhnout.
V našem čtení jsme pak slyšeli ty dvě
známé výzvy, jakými kristovci mají být jednak „sůl země“ a „světlo světa“. Obé
veličiny, obé charakteristiky vyrůstají z naší vnitřní změny, proměny
našeho srdce, které je zcela pohlceno Boží láskou, jeho přistupováním
k záležitostem, prostě máme všechny klapky našich očí, myslí i srdce
sundány a vidíme co je potřeba podnikat, kam jít, přesně podle Boží vůle.
A právě u této změny je nádherné, že si je
schopná podmanit a proměnit kohokoliv, do kterého bychom to neřekli a od koho
bychom to nečekali, kdo je nejen pro nás ztracený případ. Pro Boha není nikdo
ztracený případ, ledaže by jeho náruč sám aktivně odmítal, potom zajisté ho
nebude nikdo nutit, protože to není Boží přistupování někoho nutit.
Jisté je, že jde o součást Boží školy, která
mu otevře vnímání pro podstatné a dovede člověka, že je schopen rozlišit to
rozhodující od zbytného a často zbytečného. Člověk objeví, kterak se ve svém
životě zabýval a jak mnoho záležitostmi zbytečnými, které nemají budoucnost, a
dokonce nám v ní zabraňují.
1 Slovo o Judsku a
Jeruzalému, jež ve vidění přijal Izajáš, syn Amósův.
Nejprve slyšíme
zaměření tohoto prorockého slova. Tedy, koho se to týká – v našem případě
se to týká Judska a Jeruzaléma. Asi nás zaujme, zastavíme se u toho, že je zde
jmenováno zvláště Judsko a Jeruzalém, ale je to tím, že Jeruzalém měl výsadní
místo v rámci židovských dějin i náboženství. Však se jednalo o centrum
státní, tedy politické i ve vztahu k víře, protože právě tam sídlili
nejdůležitější náboženské instituce jako velerada, ale i v samém středu
byl jejich chrám. Ve kterém se jak víme odehrávala ta nejpodstatnější
bohoslužba, tedy před vznikem synagóg.
Je zde jmenován
i ten, kdo toto slovo prorocké pronáší. Tím nebyl nikdo menší než Izajáš,
prorok, díky kterému máme tolik informací o Mesiáši, Spasiteli a s tím, co
on přinese. A i když jsou v něm zaznamenány, vlastně jako i v jiných
píšících prorocích mnohá tvrdá slova – pak i ty mají sloužit k proměně,
aby i příslušníci vyvoleného lidu nesli ovoce, které by jim slušelo, vonělo by
Hospodinu i jiným lidem.
Právěže
mnohokráte potřebovali povzbudit a připomenout jejich vlastní poslání, od
kterého se z různých důvodů vzdálili – ne vždy vlastní vůlí, ale přesto.
Zapomněli na smlouvu, kterou uzavřel s nimi a ne nikým jiným Hospodin,
tolikráte je vyvedl ze šlamastyk, že už by mohli pochopit, že on to s nimi
opravdu myslí dobře a vážně.
Asi by se dalo
použít obrazu o nich jako o dětech, které nedají na rady svých rodičů a musí
projít mnohé nelehké situace, aby došli k tomu, že to s nimi naopak
nikdy nemysleli zle. Vrátí se domů i do pohledů svých rodičů, a jsou za tyto
názory vděčné, rozvíjejí je a předají dalším generacím. Ostatně právě takto
funguje dobrá tradice, a právě takto se dostala radostná zpráva k nám
lidičkám jednadvacátého století.
Jedna věc
v tomto obraze však kulhá – v lidském světě nastává často situace,
kdy rodiče pro mnohé nedobré zkušenosti – nad svým dítětem svou pomyslnou hůl
zlomí a nechají ho svému osudu. Protože došli k tomu, že si nedobrou cestu
tak oblíbili, přijali ji za svou, že prostě už není cesty návratu. Naproti tomu
náš nebeský Otec dělá vše proto, aby tato životní šance se nikdy nikomu
neztratila …
2 I stane se v posledních
dnech, že se hora Hospodinova domu bude tyčit nad vrcholy hor, bude povznesena
nad pahorky a budou k ní proudit všechny pronárody.
Obsahem tohoto
slova, prorockého výroku je výhled do budoucnosti (což nemusí být vždy,
nejpodstatnější je přinést Boží vůli pro tu kterou situaci, otázku). A dokonce
do té poslední, či závěrečné. Co se tím myslí – myslí se na časové období, ve
kterém dojde k otevření toho jak to s námi, ba celým světem dopadne.
Ano, tak by se to mohlo civilně vyjádřit.
Je to období,
které přinese rozčlenění těch kdo bojovali a žili pro Boha a těch, kteří žili
mimo Boha, či proti Bohu. V tomto čase také dojde k přijmutí odpovědnosti
právě za tyto vybrané životní cesty – ano dojde k tomu, co se také jindy
nazývá poslední soud. Prostě všechno vyjde najevo a dojde k uvedení na
pravou míru. A zárukou toho, že to nastane je právě sám Hospodin.
Někdo by řekl,
tak já bych se takového období bál, ale my kristovci bychom se spíše měli
těšit. Proč, není to bláznivé? Není, když víme, kdo tuto situaci má ve svých
rukou. Když víme, kterým směrem se tento soudní tribunál bude pohybovat a navíc
když jsme dostali k naší pomoci Ducha svatého, který nás nejen povzbuzuje,
nýbrž se nás i zastane jako náš advokát.
A v tento
čas poslední, čas zlomu nastane to, že se hora Hospodinova domu bude tyčit nad
vrcholy hor, stane se největší ze všech hor. Bude prostě nepřehlédnutelná a
s ní i to, co pro svůj lid Hospodin dělá. Jakoby právě svědectví o jeho
lásce překvapilo a oslovilo všechny tehdejší národy a lidi. Všechny, kteří
budou otevřeni k slyšení a vidění.
Reakcí na tuto
podstatnou zprávu nemůže být nic jiného, než že k ní budou putovat mnozí,
i ti, kteří šli úplně jinými cestami. Dost možná i cestami, které ve svých
důsledcích šli proti Bohu samému. Jenže již nebude možno jen tak otálet, bude
to období, kdy skutečně půjde o život – asi jako když člověk přijde na nějakou
svou chorobu, kterou je potřeba léčit a není již času k jinému zákroku.
3 Mnohé národy půjdou a
budou se pobízet: "Pojďte, vystupme na horu Hospodinovu, do domu Boha
Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my po jeho stezkách budeme chodit."
Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
Dokonce dojde
k překvapivému posunu – národy, které Izrael neměli rádi, bojovali
s ním nejen o místo na slunci, půjdou za jejich Bohem. To muselo dojít
k nějakému velkému zlomu v jejich vnímání, jinak si to nemůžeme
vysvětlit. Došlo jim, že je potřeba usilovat, hledat, prostě dělat něco pro
svou záchranu. Svitlo jim, že jinudy cesta do budoucna nevede.
Silný je právě
ten obraz „pobízejících se národů“ – to značí spěch, nutnost něco pořádného
podniknout. Asi jako když se člověk rozhodne k nějaké velké životní změně
– že se přestěhuje, že přejde do jiné práce apod. To chce velkou odvahu a
zároveň k takovému rozhodnutí potřebuje i velkou oporu, protože i přes
velké rozvažování jde o krok do částečného neznáma.
A kam, že je
budou tyto národy tlačit, kam že se budou hnát? No přece na „horu Hospodinovu“.
Samozřejmě, že nepůjde jenom o nějaký zdravotní výšlap na horu, nebo jenom
kvůli lepšímu výhledu do krajiny. Ne, jde o to, aby mohli vystoupit do „domu
Boha Jákobova“. Tyto ženoucí se národy pochopili, rozsvítilo se jim, že jediný
domov, záchrana a budoucnost je v blízkosti Boží, ne jinde.
Předpokládají,
že právě na tomto místě se budou učit
jeho cestám – to znamená, že jim otevře své zákony, před kterými byli dříve
hluší a slepí (přece co se měli starat o vůli boha jejich nepřátel). Jenže již
není čas strkat hlavu do písku, naopak je potřeba nalézt cestu k záchraně,
ke spáse. A v takové situace se neohlížíme na hlouposti, nýbrž na to, kde
jsou dveře, kde je skutečný východ k záchraně. A žádné polotovary, či
uměliny nám nepomůžou, protože potřebujeme skutečnou oporu a pravou jistotu ve
zmatcích nastávajícího konce.
Navíc oni, aniž
ty cesty ještě znají – se hlásí k tomu, že jich budou poslouchat, že po
nich půjdou. Ano, i když by museli proto mnohé změnit, pokořit se. Oni totiž ve
svých srdcích tuší, že záchrana je blízko, k čemu se tedy držet nějakých
svých původních představ, které je však nikam nedovedou, maximálně ke konci.
A tak se to dá
celé shrnout do vyznání Ze Sijónu vyjde
zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma. Ano, právě tam bude zdroj
záchrany, právě tam uprostřed zmatků se objeví, vyraší něco nového, čemu
všichni porozumí a nebudou proti tomu stavět nějaké překážky. Takže tito
ženoucí se národy měli větší povědomí a sloužili Izraeli za příklad.
4 On bude soudit pronárody,
on ztrestá národy mnohé. I překují své meče na radlice svá kopí na vinařské
nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.
A tento Bůh,
Hospodin všechno změní. I když to na první pohled nebude snadné. Předně se
stane soudcem všech. To na první poslech zní nedobře, protože se soudcem si
spojujeme výroky o vině a nevině a případně ještě o příslušném trestu, odměně
za spáchané nedobroty. Soudce však je také uschopněn, obdarován
k rozlišení, uvádění věci na pravou míru, tedy může pomáhat
k narovnání vztahů. A po tom přece všichni nějakou mírou toužíme.
Samozřejmě, že
se z toho nevymyká i potrestání – ale podstatnější je dovést třeba i ty
pošetilé a popletené národy k jinému životnímu stylu. A tak Boží vůlí je,
aby se záležitosti neřešili mečem, válkou, hrozbami – právě naopak, hledat
všechny možnosti a cesty k tomu, aby si ti tzv. nepřátelé podali ruce.
Až bude
v plnosti prosazená Boží vůle, pak již ty meče a jiné bojové prostředky
nebudou potřeba, naopak budou se hodit radlice, vinařské nože – prostě všechny
stroje a další pomocníci, které pomáhají při pěstování všech dobrot, kterými
jsme byli Bohem obdařeni. Nebude již potřeba bojování o lepší místo na slunci,
protože je bude mít každý, kdo se Bohu otevře a kdo jej pustí do svého života.
Takže k pokoji, všeobecnému dojde jinými cestami než národními, či
celosvětovými smlouvami, prostě tak, že náš nebeský Otec prosadí svou vůli.
Na takový Boží
přístup nelze reagovat jinak, než jak jsme slyšeli v posledním verši. 5 Nuže, dome Jákobův, choďme v Hospodinově světle! A dokonce se to netýká
jenom potomků praotce Jákoba, o chození, život v Hospodinově světle bychom
se měli snažit my všichni. Protože to je jediná cesta do budoucnosti,
respektive jediná cesta, která tuto budoucnost přináší, všechny ostatní cesty
končí jinde – a to by byla přece škoda o takovou skvělou budoucnost přijít nebo
ne?
MODLITBA PO KÁZÁNÍ Děkujeme
ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která nám přinášejí parádní
výhled na závěr věků, kdy národy i jednotlivci porozumí tvé vůli, která vede
k záchraně. Kéž i my ji umíme předávat všem kolem nás a ať vytváříme
předpolí pro toto evangelium. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat