Základ našeho dnešního kázání jsou
slova z Janova evangelia 2, 13-22
SUSPIRIUM: Všemohoucí, věčný Bože,
ty jsi vyvolil izraelský národ za své dědictví. V něm se stal člověkem tvůj Syn
Ježíš Kristus. Pohlédni na svůj lid a dej, aby poznal, že Ježíš je Mesiáš, a
tak tě všichni tvoji věřící mohli chválit jako jeden svatý lid. Tobě buď sláva
navěky.
Milé
sestry, milí bratři!
Celá dnešní neděle by nás měla
vést k promýšlení našich vzájemných vztahů jako lidu Páně, kristovců s
vyvoleným lidem Izraelem. Máme jim za co děkovat, protože ne náhodou uprostřed
něj a právě z něj dal povstat Bůh svému jedinému a jedinečnému Synu, Pánu
Ježíši, díky kterému se stala spása, záchrana pro každého člověka tak blízká
jako ještě nikdy nebyla.
Ostatně již v první čtení z Písma jsme o
vztahu Hospodinově ke svému lidu velmi dobře slyšeli – nesl jsem vás na orličích křídlech a přivedl k sobě. Navíc jste všichni
viděli, co se stalo v Egyptě, jak tato zdánlivá a nepřemožitelná velmoc své
doby dopadla. Někteří z jejich představitelů – jako farao si uzurpovali Boží
moc a ve skutečnosti nebyli schopni ochránit ani svou rodinu.
Jakou očekává Hospodin odpověď na tento
záchranný čin? No přece poslušnost, odpovědnost ke slovům, které k nim praví,
odpovědnost ke smlouvě kterou s nimi uzavře a ke které se zavázal již kdysi s
jejich praotci počínaje prvním, Abrahamem. A když toto naplní, když budou k
jeho dobré a zachraňující vůli přihlížet, pak se dočkají a dojdou záchrany,
dokonce se dostanou do exkluzivního, neobyčejného vztahu ke svému nebeskému
Otci. Stane se takový nečekaný zázrak, Bůh šance projeví k nim svou lásku, že
se stane jeho zvláštním vlastnictvím, budou mu patřit více, než všechno ač mu
patří a náleží celá země, úplně všechno.
A když už to tedy přijmou, pak se stanou jemu
odděleným národem, lidem svatým,
odděleným k jeho službě. I z toho opět vyplývá, že když jej zde ve světě budou
reprezentovat, pak bude potřeba být s ním stále ve styku, a učit se poznávat
jeho vůli, aby zde mohla být skrze tento neobyčejný lid zprostředkována a
svítit všem lidem. Takže tento neobyčejný přístup má svůj blahodárný vliv i do
jejich okolí …
13 Byly blízko židovské velikonoce
a Ježíš se vydal na cestu do Jeruzaléma. 14 V chrámu našel prodavače
dobytka, ovcí a holubů i penězoměnce, jak sedí za stoly.
Snad se nám celý dnešní
biblický oddíl zdá divným, příliš tvrdý, navíc v souvislosti s tématem, kdy
máme uvažovat, či si připomínat vztah mezi kristovci a příslušníky vyvoleného
lidu. Myslím, že je však dobré si připomenout co pod tím místem, chrámem
rozuměl jednak vyvolený lid, stejně jako i Pán Ježíš – a skrze něj k němu
přistupují i kristovci, křesťané. A snad si uvědomit, že i ty nejlepší
záležitosti se mohou proměnit v úplný opak.
Nejprve máme připomenuty dva podstatné
faktory, které souvisí s časem i místem kde se tento příběh odehrává. Obojí
mají význam v rámci působení Božího Syna. Časové určení, které je zde
předloženo souvisí s „židovskými velikonocemi“, což byl velmi významný svátek,
při kterém se scházelo velké množství lidu v Jeruzalémě. Podobně i druhý fakt
je důležitý – to je právě místo Jeruzalém, centrum všeho židovstva v rovině
národní, ještě více náboženské. A právě do něj se vydal i Pán Ježíš.
Jak jsem již naznačil Jeruzalém byl státním
centrem, ať už byl Izrael samostatný, nebo ve stavu nesvobody – a tak tam
sídlil král, či ten, kdo toto území spravoval jako byl v dobách Ježíše
prokurátor, representant římské moci. Vedle toho tam sídlil velekněz a byl tam
také chrám, což bylo duchovní srdce Izraele. Zvláštní a zajímavé, že spojení
obou institucí je dáno i v hebrejském slůvku palác, který znamená i chrám,
takže hranice mezi nimi i jejich obyvateli byli a mohli být nezřetelné.
Jenže co Ježíš v chrámu našel a co by tam
chtěl najít? Respektive k čemu mělo toto místo sloužit především a co tam bylo
vidět na prvním místě? Místo, abychom slyšeli o poutnících putujících do tohoto
duchovního centra vyvoleného národa slyšíme o prodavačích dobytka, ovcí a holubů a také o penězoměncích, kteří tam seděli za stolem.
Jistě, že nemusíme hned prskat, protože obé
mohlo souviset a často souviselo s oběťmi, které se v chrámě vykonávali. A když
ti, co neměli obětinu, pak třeba chtěli alespoň hodit nějaký finanční dar, ale
měli jenom své peníze a potřebovali získat místní platidla. Jenže proč i přes
toto vnímání bylo na první pohled vidět toto místo jako tržiště a ne místo
duchovní?
15 Udělal si z provazů bič a
všechny z chrámu vyhnal, i s ovcemi a dobytkem, směnárníkům rozházel mince,
stoly zpřevracel 16 a prodavačům holubů poručil:
"Pryč s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržiště!" 17 Jeho učedníci si vzpomněli, že je psáno: 'Horlivost pro
tvůj dům mne stráví.'
Když tuto reakci Ježíšovu na stav v
jeruzalémském chrámu čte poprvé – pak si musí člověk nutně myslet, že je Ježíš
zvláštní, velmi tvrdý. Prostě takový přístup může vyvolávat otázky, nebo
dokonce odpor. To však může vzniknout jenom proto, že nevnímáme podstatnost a
místo chrámu v srdcích příslušníků vyvoleného lidu.
Rozhodně zde nešlo o to, aby na prvním místě
bylo ničení živnosti prodejců obětin i penězoměnců. Ne, jde o to, aby si i lidé
uvědomili – či připomněli si jaký význam chrám mít má. Trochu se to dá
přiblížit asi na akci, kterou známe více jako „noc kostelů“. A při ní také
přece nejde jenom o to, provést lidi kostelem jako nějakou historickou
památkou, ukázat v lepším případě nějaké strašidlo atd. Ne jde o to dosvědčit,
kvůli čemu se vůbec lidé v kostele schází a proč si je vůbec stavěli – a tím
důvodem není hezká budova, nýbrž naslouchání Božího Slova.
Proto jsou pochopitelná i slova, která slyšíme
z Ježíšových úst – Nedělejte z domu mého
Otce tržiště! V místě, které je vyhraženo Bohu a setkávání s ním by mělo být
děláno vše proto, aby tam byla taková atmosféra, která takovému obecenství je
otevřená. Ježíš vlastně nic jiného nechtěl udělat, než tuto atmosféru vylepšit
a vrátit k jejímu původnímu významu.
Je to vážná výtka, která může opravdu
dopadnout i na nás, když bychom z křesťanských shromáždění dělali všechno jiné,
než místo k naslouchání Bohu, sdílení našich zkušeností s ním atd. Cokoliv se
dostane mezi tento vztah, či bude jako překážka, s tím je dobré prostě něco
udělat. I když každá upřílišněnost může vyvolat opačnou reakci.
Právě podobně může působit i ten výrok Horlivost pro tvůj dům mne stráví.
Horlivost pro Boží věci je velmi podstatná, nemůžeme být jenom vlažní v
oblasti, která souvisí s věčností. Na druhou stranu může horlivost přílišná
vyvolávat představu, že všichni musí být stejně horliví. Ale ve skutečnosti,
nějaká hranice není …
18 Židé mu řekli: "Jakým
znamením nám prokážeš, že to smíš činit?" 19 Ježíš jim odpověděl: "Zbořte tento chrám a ve třech
dnech jej postavím."
Přítomní
diváci této události museli být z toho překvapeni. I když nemuseli být součástí
těch obchodů, kteří se v chrámu odehrávali, přece jenom to pro ně muselo být
dosti silná káva. Proto se chtěli dozvědět, kde bere k těmto aktivitám Ježíš
oprávnění, z jakého pověření takto vůbec jedná.
Takže na první pohled ta otázka nemusí být
zcela mimo Jakým znamením nám prokážeš, že to smíš činit? Na druhý
pohled, na druhý poslech a se špetkou uvažování si vzpomeneme na mnohé otázky a
snahu shodit Ježíše v jeho vlastním poslání, popřít jeho věrohodnost, aniž by
ho hned museli spojovat s Belzebubem, stačí ho spojit s nevhodnou společností –
to vše jak víme Ježíšovi bude předestředno…
Však to není nic nového, děje se to ve světě
stále, že když nás někdo znervózňuje, znepokojuje naše svědomí, pak je potřeba
ho potřít, zlikvidovat, prostě se s ním jednou pro vždy vypořádat. Lepší než
uklidit, upokojit naše svědomí, je nemít někoho, kdo jej stále zneklidňuje a
dává nedobré otázky. Protože v případě, že bychom skutečně chtěli dělat něco se
svým svědomím, pak bychom museli přistoupit k tomu, že je potřeba nechat se
proměnit Boží odpouštějící a proměňující láskou.
Stejné je to i s tím slůvkem znamení, což je
obvyklý výraz evangelisty Jana a znamená vlastně to co slůvko zázrak u jiných
evangelistů. Na takovém místě pak se chce zdůraznit, že oni prostě žádají
nějakou tehdejší legitimaci, razítko k podobnému postupu, to je to co je trápí
– ne odkud toto působení pochází a jestli odpovídá Boží vůli a je ve shodě s
pravdou.
A tak jim musí dát před oči ještě něco
silnějšího, co s nimi zahýbe, a snad i promění jejich pohled, názor, promění
jejich srdce ke změněnému přistupování k záležitostem, které přichází od jejich
nebeského Otce. Musí jim to znázornit na něčem, co berou všichni příslušníci
vyvoleného národa vážně. Jednoduše řečeno, co budou všichni bránit, aniž by
museli být silnými věřícími.
Právě proto, a pro jejich tělesné uvažování
jim hodí tu rukavici ve výzvě – Zbořte tento chrám a ve třech dnech jej
postavím. Prostě, aby byli schopni dohlédnout, že jde o něco jiného … Někdy
i my musíme dojít k formě šoku, který nás vyvede ze zajetých a nesprávných
představ, abychom zase začli vnímat to podstatné ...
20 Tu řekli Židé: "Čtyřicet
šest let byl tento chrám budován, a ty jej chceš postavit ve třech dnech?" 21 On však mluvil o chrámu svého těla.
Ježíšova slova vyvolala pobouření, velké
znepokojení. Každému vyskočilo v paměti jak dlouho se chrám stavěl, jak dlouho
byl budován. Čtyřicet šest let je skutečně dost. Jistě, že to neznamená,
že by se celou tuto dobu stavělo více jak na sto procent, ale i tak to musela
být dlouhá doba a příliš mnoho let, aby si z toho mohl někdo dělat legraci,
ostřelovat srdce Izraele.
Vlastně ani nešlo o ty tři dny, ale o podle
nich nemožnost takovou stavbu postavit. Byli tak uzavřeni pochopit, že šlo o
něco jiného, než postavit chrám, který měli tak často před sebou. Druhou
otázkou však je, co jim reprezentoval, co jim znázorňoval a čím tedy pro ně
byl. Skutečně místem jejich vděčnosti, větší blízkosti Bohu, místo kde ho bylo
lépe slyšet, nebo prostě něco jinačího? Nestal se jim jenom symbolem bez
smyslu, takovým, který si rádi nakreslí na pohled, na placku a nic si z něj ve
skutečnosti nevezmou?
I to je důvod, proč musel i evangelista dodat,
že Ježíš mluvil o něčem jiném – ano často dochází k tomu, že jeden mluví o voze
a druhý o koze, pak se nemohou nikdy vnímat ….
22 Když byl pak vzkříšen z mrtvých, rozpomenuli se jeho učedníci, že to
říkal, a uvěřili Písmu i slovu, které Ježíš pověděl. (Jn. 2:13-22
CEP)
Jak je vidět, vnímání
Pána Ježíše neměli nesprávné jenom příslušníci vyvoleného lidu, ale stejně
touto nemocí byli postiženi i jeho nejbližší učedníci, žáci. A po pravdě se do
stejného postavení dostává mnohý kristovec dnešního světa.
Pozitivní je, že
nás stejně jako původní Izrael nenechává Hospodin, náš nebeský Otec v
nepochopení na stálo. Naopak nám chce přinést pravé porozumění, a nás si
překvapivě, nečekaně vede k tomu, abychom i my mu mohli pomáhat, aby bylo v
našem okolí méně zmatených a znepokojených lidí. Třebas tím, že jim dosvědčíme
Boží lásku i to, že to s námi i s celým světem Bůh nezabalil a nezabalí.
MODLITBA PO KÁZÁNÍ Děkujeme ti
Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která nám připomínají, že ty
myslíš na svůj lid stále a i když se někdy z tvé lásky vymaní, ty na něj čekáš.
Kéž jsme schopni nejen tato slova lásky přijmout pro sebe, nýbrž je předávat i
dále. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat