neděle 9. července 2017

Kázání ze 4. neděle po svaté Trojici 6.7. 2017 Nové Sedlo, Oráčov



Základ našeho dnešního kázání jsou slova z první knihy Mojžíšovy, knihy Genesis 50, 15-21
SUSPIRIUM: Bože, Ježíš nám ukázal, že jsi plný milosrdenství a lásky, Pomoz nám, abychom i my byli milosrdní, nebyli malicherní a úzkoprsí a nezraňovali druhé tvrdým soudem. Dej, abychom se naučili chápat druhé, dodávat jim odvahu a nacházet společně cesty ku pokoji. O to prosíme tebe, Otce našeho Pána Ježíše Krista, který s tebou a Duchem svatým žije a vládne navěky.
Milé sestry, milí bratři!
 Dnešní neděle má velmi životné téma „společenství hříšníků“. Ano, dovedu si představit, že se nám toto označení moc nelíbí, ale je zcela jistě pravdivé. I v případě, že se snažíme následovat Boží vůli. Jen bychom si mohli s tím slůvkem „hříšníci“ spojit i to, že víme kdo nám hříchy je schopen odpustit, a že známe někoho, kdo nás v nich nenechává.
 Opravdu je dobré si to uvědomit, každý sám za sebe, každý sám u sebe. Pomáhá to ve vícero ohledech, nemůžeme propadnout pýše, která nám zabraňuje tuto naši porušenost vidět a vede nás k soudům a posuzováním druhých, které nám opravdu nenáleží. To protože soudcem může být jedině náš nebeský Otec, který zná každé lidské srdce, každého životní cestu a ne jen střípky z jeho života.
 Právě proto je dobré, že jsme v našem prvním čtení slyšeli o tom, že není dobré druhé posuzovat, naopak je potřeba usilovat o odpuštění. To může přinášet dobré do lidských vztahů, pro atmosféru větší skupiny lidí jako takové. Na základě odpuštění vzniká pokoj, láska, přívětivost a všechny dobré vlastnosti člověka, které odpovídají Božím představám a Boží vůli.
 Začít totiž bychom vždy museli u sebe a tu bychom v skutečném zrcadle, které by nám nastavil Bůh viděli tolik svých vad, že bychom automaticky přestali hledat a pídit se po nedobrotách druhých. Měli bychom předkládat i tyto naše uvažování Bohu, aby je on proměnil a vždy nás vedl ke snaze pomáhat k odpuštění druhým. K tomu jsme přece posláni, to je součástí radostné zprávy, být osvobozen od pýchy, a na druhé straně dát se otevřít Boží lásce, jeho milosti.
 Náš vlastní dnešní oddíl nás přivádí do závěru první knihy Mojžíšovy, ve které jsou nám otevírány jednak příběhy, které stojí obrazně mimo dějiny na úplném počátku, tak i příběhy jednotlivých praotců. V závěru této knihy jsme pak vtaženi do příběhů, které jsou spojeny s praotcem Josefem. A v něm jsou zajímavě vykresleny zákruty jeho rodiny. Vlastně jsou zde popsány mnohé komplikace, které smíme i my sledovat v našich rodinách dnes, byť kulisy tehdejšího a dnešního světa jsou jiné.
 Otec Josefa i jeho bratrů – Jákob, ten který musel tak mohutně usilovat o požehnání, někdy s ne zcela čistými prostředky, nepůsobil na své syny stejně. Podle svědectví Písem šlo o to, z jaké jeho ženy byli tyto děti – přece však je potřeba zvážit, zda i třeba zdánlivě oblíbenější dítě, nezaseje pocity nelásky mezi ostatní jeho sourozence. Pocit nelásky myslím lidé velmi dobře vnímají tehdy i dnes – a po pravdě k dobrému to nemůže nikdy vést, nýbrž k přetrhání vzájemných vztahů, když ne k vyvolání přímo nevraživosti.
 A tu jsme právě u toho samého příběhu, kdy ho chtěli pro protěžování otcem – záminkou se stalo nové oblečení, se zbavit. Nejprve ho chtěli zlikvidovat v plném obsahu tohoto slova. Pak na konec po vzájemné poradě, se ho rozhodli jenom prodat do otroctví, když svému otci budou tvrdit, že se stal obětí divé šelmy. A přitom šelma nenávisti, zlosti se dostala do jejich srdce – našla v něm rodnou půdu, právě pro nákazu z pocitu frustrace, nelásky…
 Jak nám to Písmo dobře podává, víme, že Josef musel prožít sám na sobě mnohé ohrožení, až se dostal do vězení a pak po zdařilém výkladu snů faraa byl konečně povýšen na druhé místo po faraonovi. Takže se ukázalo, že Bůh je skutečně tím, tou bytostí, která umí ponížit do prachu, a stejně i povýšit k nebesům. Je to jeho schopnost, jeho dílo, zda-li je člověk na tom a tom místě, či přechází na jiné. Jen je potřeba si vyprosit od něj jeho požehnání a jeho přítomnost. A prostě vsadit všechno na něj, na tuto Boží kartu – v tom se člověk nemůže nikdy zklamat.
 A tak se vlastně touto zkušeností Josef proměnil, rozhodně by po těchto svých proměnách nesouhlasil s jednáním otce. Ten i v rodinných vztazích se měl ptát Hospodina, zda-li je jeho přistupování v souladu s přistupováním Božím. A měl je tomuto pohledu přizpůsobit …
 Nakonec si Hospodin použil k záchraně vyvoleného lidu právě Josefa, když nastal hlad – pak se dostali jeho příslušníci do Egypta, do jeho okrajových území, kde mohli žít dále svým způsobem. Konečně také došlo k jejich usmíření, když Josef, stejně jako Bůh prokazuje, že má mnohem větší moc odpuštění, láska nad nenávistí a neláskou.
 Tu však došlo k změně, že zemřel otec Josefa i jeho bratří.  A oni dostali strach Jen, aby na nás Josef nezanevřel a neoplatil nám všechno zlo, kterého jsme se na něm dopustili. Dostali strach z Josefa, či ze svých špatných činů, kterých se vůči němu dopustili? Ukazují nám, že je více jak těžké žít s uvědomělou vinou, kdyby člověk neznal někoho, kdo umí odpustit a vede nás všechny k vzájemnému odpouštění.
 Pro následující se domnívám, že Josefovým bratřím skutečně došlo, že jejich počínání bylo nesprávné, bez lásky a v podstatě nelidské. Do srdcí se jim dostala zlost v podobě např. závisti vůči němu a ta byla schopna vyplodit další rozvíjející se zlo, které více a více vykvétalo. A tak se z něj stala celá rozvíjející se spirála zla a kdyby do ní nevstoupilo Boží odpuštění, nikdy by se nezastavila a měla by velmi zlé následky.
 Myslím, že jsme podobný pocit prožili i my, třebas s různou intenzitou. Cítili jsme svou vinu a věděli jsme, že si s ní sami neporadíme a něco bychom s ní udělat měli. Nést pocit viny lze jenom určitou dobu, hlavně však s tím, že vidíme její uzavření, tedy odpuštění. Proto není náhoda, že se právě prosba o toto dostala i do vzorové modlitby. Nebo ještě jinak, modlit se za odpuštění hříchů je potřeba stále, nikdy není dost takových proseb.
 I prosto podnikají Josefovi bratři ještě jednu záležitost. Pošlou k Josefovi vzkaz, který spojují s jejich zemřelým otcem, že to byla právě jeho vůle a jeho přání – Ach, odpusť prosím svým bratrům přestoupení a hřích, neboť se na tobě dopustili zlého činu. Odpusť prosím služebníkům Boha tvého otce to přestoupení.
 Nic není v tomto vzkazu, poslední vůli jeho otce přikrášleno. Nemluví se nic o spravedlnosti, je zde pochopení pro nepochopení toho, který je nějakým způsobem poškozen. Právě tou neláskou, závistí a kdovíčím. Jen je zřetelné pochopení, že pouhou cestou lidské spravedlnosti – do budoucnosti cesta nevede. I kdyby to říkal někdo tisícktrát. Je potřeba toto všechno odpustit a odhodit pryč …
 Ano reakce na toto přání Otce je zřetelná a jasná. Jak odpovídá, reaguje na tuto žádost Josef? Josef se nad jejich vzkazem rozplakal. Sám si uvědomil, prožil, co oni na druhé straně prožívají. A to je to cenné milé sestry, milí bratři být schopen (s pomocí Boží) nahlédnout situaci ze strany druhého, prožít a nahlédnout ji z úhlu našeho bližního. Pak totiž porozumíme i jednání druhých, a smíme jim i pomoci. Zajisté předtím si k tomu musíme vyprosit od Boha „moudrost“ a schopnost k rozlišení, toho co je lidská vůle, představa o ideálu a Boží, a té pak máme dát přednost, k ní ukazovat.
 A ten vzkaz nebyla jenom úlitba slabších před silnějším, před někým, kdo má v moci jejich život. Ne oni opravdu šli do sebe a uvědomili si, že i oni přispěli k nedobrým vzájemným vztahům. Jedině v takovém přistupování je možnost a rodná půda k dalšímu obratu, vyřešení vzájemných neporozumění i nelásek.
 Proto když k Josefovi přijdou tak před ním padají na tvář. Prokazují mu největší úctu, která náleží Bohu a jeho služebníkům, jako jsou i třebas králové, panovníci. Jde o obraz, který je velmi zřetelný, však v tom obraze dotyčný, před kterým padáme má náš život v moci, může nám „šlápnout na krk“, také nás však může pozvednout a posunout nás na naší životní cestě dál, dodat nám novou posilu a impuls pro naše životní putování.
 K tomuto postoji, který se nazývá proskynéze, přidávají i to vyznání, které obvykle nejde jen tak z lidských úst Tu jsme, měj nás za otroky! Tak bychom měli vlastně všichni vyznávat před Boží tváří. Protože jedině Bůh nám dává to podstatné pro život, a my bychom si naši absolutní vázanost na Boha měli více připomínat.
 Zde je smícháno jejich „živé svědomí“ s tím, že poznali v Josefovi svého zachránce a také někoho, kdo je obdařen z Boží strany. Dobře rozuměli jeho moudrosti jako daru shůry, protože takovou moudrost nemá člověk jen tak sám od sebe, musí jí být naplněn z nebes naším nebeským Otcem. Už prostě věděli s kým mají tu čest, už to dávno nebyl jenom nějaký příbuzný, který jim tak vadil, že by se ho zbavili za každou cenu.
 A Josef otevře celou situaci, která skutečně byla zralá pro rozřešení slovy – Což jsem Bůh? To znamená, že je schopen jim odpustit, porozumět jejich jednání (ne že by je schvaloval) a prostě jít s nimi cestou života dále. A i když to neříká přímo, přiznává i svůj podíl na této situaci.
 Vyznává toho, kdo celý jeho život i náš má v rukou – Vy jste proti mně zamýšleli zlo, Bůh však zamýšlel dobro; tím co se stalo – zachoval četný lid. Takže opravdu Bůh mění děje příběhů – osobních i národních, společenských. Však to brzy prožijí příslušníci vyvoleného lidu brzy na sobě, když je vyvede ze země, která se ze země pohostinství promění v zemi otroctví a nesvobody.
 Ale ještě jedna věc je zde zřetelná, i zlou událost umí Bůh proměnit na dobrou.  A tak se je potřeba o to více uchýlit do stínu Božích křídel, zůstat věrným Boží vůli – tak jak to podnikal ve svém životě právě Mistr Jan Hus, kterého jsme si mohli tento týden připomenout. Zůstal věrným poznané pravdě a ta jej osvobodila, byť z pohledu světa prohrál, před Bohem obstál a pro věčnost zvítězil.
A tak jim nejen předestřel Josef proměňujícího Boha, který řídí každou událost – nýbrž i sám vyjadřuje, že je připraven k pomoci, projevům lásky. Takže se nemusí již více bát a žít ve věčném strachu z odplaty pro své dřívější hříchy. Nebojte se už tedy; postarám se o vás i o vaše děti.
 V Boží blízkosti, stejně jako v blízkosti Božího Syna nemá mít strach hlavní slovo. Kdo se Bohu otevře, ten prohlédne a spatří krajiny, které označujeme jako Boží království, kde budeme v plnosti prožívat radost obecenství s Bohem a těmi, kterým Bůh sám otevírá. Žádné lidské skutky nám příslušnost na tomto místě nezaslouží, vždy budeme dlužníky  a zároveň příjemci Boží milosti.
 Kdo toto pochopí a prožije, ten nemůže jinak, než podobně sloužit všem kolem sebe, přát jim vše dobré, toužit po pokoji, lásce a kde se vyskytnou nedobroty, kterých se třebas účastníme, tam bude usilovat o vzájemné odpuštění. Bude se to zkoušet podnikat stále i když nebude vždy náležitá reakce, protože Bůh nepostupuje jinak.
 Smíme se nadít, že právě i k nám Bůh působí stejně jako Josef ke svým příbuzným – Nebojte se už tedy; postarám se o vás. Co potřebujeme slyšet, vědět více?
MODLITBA PO KÁZÁNÍ Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, i téma dnešní neděle, které nám pomáhá se správným přistupováním k Tobě i našim bližním. Kéž usilujeme o odpuštění tebou a podnikáme vše proto, abychom prožívali i vzájemné odpuštění právě ve společenství hříšníků, kterými jsme my všichni. AMEN

Žádné komentáře:

Okomentovat