Kázání z třetí postní neděle Oculi 4.3. 2018 Nové Sedlo
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z první epištoly Petrovy 1, (13-17) 18-21
SUSPIRIUM: Milosrdný,
milostivý Bože, prosíme tě: Vyslyš modlitbu svého lidu, který k tobě volá ve
své tísni. Vztáhni svou všemocnou ruku a braň Zlému, aby po nás sáhl. Skrze
našeho Pána Ježíše Krista.
Milé sestry, milí
bratři!
Dnes si smíme společně uvědomit jaké jsou
„důsledky následování“ Pána Ježíše. Pěkně a ostře to otevírá naše první čtení z
Lukášova evangelia. Musí jít proti srsti nám, stejně jako mnohým před námi,
kteří slyšeli, či četli příslušný oddíl. Neodpovídá totiž našemu přistupování k
podstatným záležitostem, ke kterým jistě
patří i „následování“ - tedy sledování cesty, kterou ukazuje ne naše libovůle,
nýbrž vůle Boží.
K tomu si musíme vždy uvědomit, že nejde o nic
příjemného, zejména v situaci, kdy svět neleží v dobrém, neodpovídá tomu, co si
přeje Bůh a co je i pro nás dobré. A
naopak když my si myslíme, že víme co máme dělat, však jsme již dostatečně
rozumní. Jenže proč signály, znamení právě v dnešní době ukazuje na
„poraženeckou náladu“, na útěky od vlastního poslání kristovců? Nebo jsme všichni
slepí a hluší k realitě – proč na jedné straně tak málo vyznáváme Krista jako
pána našich maličkostí a zároveň veškerenstva a na druhé straně se vrháme do
oblastí, které nám nenáleží.
Vydat se na cestu za Kristem znamená vsadit
všechno na jednu kartu, navíc na tu, kterou nedržíme v rukách, ale ten, kdo
všechno povolává v existenci a má i spočítané vlasy na každé z našich hlav.
Jediné co můžeme, je spolehnout se, že on to své vždy dotáhne ke svému závěru,
ke svému konci. I přes překážky, které mu staví do cesty náš svět, jeho pán, či
my samotní svou nedověrou, či poraženectvím. Jenže jak to je možné, když jsme
drženi někým, kdo zvítězil a definitivně zvítězí, proč se o toto jeho vítěztví
života nad smrtí neopřeme?
18 Víte přece, že jste z prázdnoty
svého způsobu života, jak jste jej přejali od otců, nebyli vykoupeni
pomíjitelnými věcmi, stříbrem nebo zlatem,
V těsné blízkosti před naším dnešním textem
stojí slova o střízlivosti v životě. My tuto vlastnost známe především ve
vztahu k návykovým látkám ať už jde o kteroukoliv z nich (u nás stále nejvíce
alkohol). Jenže střízlivost je potřeba ve všech polohách života – myslím, že
jde o součást, či projev moudrosti shůry, kterou je obdařen každý kristovec.
Dokonce se smíme v ní povzbuzovat, vzdělávat. To abychom věděli, kde skutečný
směr života máme hledovat, abychom nebyli opití kdejakou hloupostí.
Náš vlastní oddíl je z epištoly o které se
často mluví jako o díle “katechetickém” a je jedno, zda přijmeme vysvětlení, že
jej probírali ti, kdo se připravovali ke křtu, či sloužila k pokřestním
vzdělávání ve víře. Ano, již od začátku, vlastně již ti první křesťané něco
věděli o podstatnosti vzdělávání ve víře. Nestačí to pomyslné mléko víry, i
když je zásadním – kristovec musí více a více znát svého Pána a jeho vůli, také
jistě i svůj úkol, své poslání v tomto světě (vlastně svou odpovědnost).
Ostatně autor jim připomíná jejich vlastní
minulost, která byla předtím, než byli potkáni Božím Synem a sami se k němu
přivinuli, rozhodli se následovat jeho vůli. Jejich život, ba každý lidský
život bez Krista, Boha se dá vykreslit souslovím “prázdnota způsobu života”.
Nejsou v tom však namočeni sami, byli a jsou jako ostatní k tomu nasměrováni od
svých rodičů, od těch, kteří v lidském životě tolikeré záležiotsti ovlivňují, aniž
bychom si toho vždy byli vědomi.
Ta změna jejich života neproběhla, že by si
jejich životy někdo koupil, že by je proměnil, nějakým bohatstvím. Pisatel to
velmi hezky vykresluje na příkladu zlata, peněz a vlastně všeho, co my zde na
zemi považujeme za skutečné bohatství. A ve skutečnosti tím pravým, nebo
nejdůležitějším bohatstvím není. To se ostatně prokazuje lidem, kteří nejdou
cestou následováním při zkouškách třeba v oblasti zdraví atd. To žádané
bohatství jim ke zdraví v posledku nepomáhá (i
když může něco vylepšit)
19 nýbrž převzácnou krví Kristovou.
On jako beránek bez vady a bez poskvrny
Jak jsme si řekli – a je nutné to stále
opakovat, protože nám svět dává do srdcí i hlav jiné představy – za peníze se
všechno koupit nedá. I když moci mamonu i my propadáme a kolik lidských životů
se jenom pro ně zkazilo, zničilo kolikerá rodina, či alespoň byla zkažena dobrá
atmosféra ve vztazích.
My, stejně jako naši předkové, kteří se vědomě
přidali ke Kristu, jeho kroky následovali – prostě věděli komu patří, čí jsou a
tudíž i kam a proč směřují – jsme byli “koupeni převzácnou krví Kristovou”. Zdá
se nám tato představa nepřípadná, příliš zastaralá. Dobře a jak tedy lépe
vyjádřit to, že Bůh obětoval svého jediného Syna jako oběť v náš prospěch?
Navíc, když se oběti dnes rozumí ve velmi slabém významu oproti dřívějšímu,
respektive se za oběť rozumí něco co obětí není. Např. obětování kariéry,
užívání si oproti rodině, dětem atd. Přitom rodina a děti jsou dar a vlastně i
cílem našeho pozemského života (a ne kariéra, či užívání si).
Převzácná krev je popis nesouměřitelnosti
kterékoliv jiné oběti, která byla předtím přinesena. Prostě se zde chce
postihnout něco, co je v jádru nepostihnutelné a nesrovnatelné. Navíc je zde to
právě vykresleno na tekutině, která je pro lidský život, ba život pozemských
bytostí životně důležitá.
Ve všem tomto vidíme, cítíme, kterak Bůh se
nerozpakuje v náš prospěch podniknout vše, jenom aby člověk vypadl z jeho cest,
které nemají budoucnost, spíšeho ho odvádí od cíle a přivedou ho maximálně k
většímu zabloudění a pomotání. K jeho osvobození bylo potřeba vytáhnout to
největší, co kdo mohl – proto ta oběť, proto toto vyjádření lásky k nám.
A když už jsme v tomto vykreslování pomocí
obrazů vzatých ze světa obětí, pak je potřeba tuto představu dotáhnout ke svému
cíli. Když je Ježíš tou obětinou, pak musí být “beránkem”, který se běžně v
těchto lokalitách starověkých obětoval.
Je zde zdůrazněno dvojí – že je beránkem bez
vady a poskvrny, tedy přesně odovídá Božím představám. Není to ten kus, který
je obětován a k ničemu jinému se pomyslně nehodí. Tedy jako by byl k ničemu –
Bohu se nemá dávat nějaký zbytkový, třeba nějakým způsobem pokažený kus, nýbrž
vždy to nejlepší.
Tak je tomu vždy, když někoho máme rádi, či si
ho považujeme, tak mu nebudeme dávat náhradu, nýbrž to nejlepší co máme. Ano, i
když si kvůli tomu budeme muset něco odepřít. Radost z radosti milované osoby
to více jak vyváží, Navíc je to i “investice” do atmosféry, kterou vytváříme v
našich vztazích. Spíše je otázkou, kde se bere chuť v tomto Boha, či jinou
bytost ošulit, přechytračit, jít do toho se snahou, aby se “vlk nažral a koza
zůstala stejná”.
20 byl k tomu předem vyhlédnut před
stvořením světa a přišel kvůli vám na konci časů.
Celé toto jeho poslání, to že je a má být
Ježíš beránkem, že v toto vyústí celá jeho pozemská dráha, bylo zde ještě dříve
než vůbec něco bylo. Tedy prostě i na toto Bůh myslel, všechno měl ve svém
plánu, kde hrálo hlavní místo snaha o záchranu spásu celého světa i se všemi
jeho obyvateli.
A tak je toto Boží rozhodnutí, vykresleno v
obrazech, které postihují něco co je běžně za hranicemi našeho vnímání. Protože
jak porozumět něčemu, co zde bylo ještě před stvořením světa. Tam naše mysl,
fantazie nestačí – a přece jde o důležité vyznání, že Bůh je ve svém rozhodnutí
stálý a podnikne vše, aby se mu to zdařilo.
Navíc toto jeho rozhodnutí obepíná pomyslně
celý časový formát, tak jak jej známe – protože k tomuto svému poslání byl
vybrán ještě přede vším a také přichází na druhém konci dějin “na konci časů”.
Snad bychom mohli dodat času tohoto světa. Protože vše Bohem určené má svou
budoucnost i když ne samo v sobě, nýbrž v Boží odpouštějící lásce.
21 Skrze něho věříte v Boha, který
ho vzkřísil z mrtvých a dal mu slávu, takže se vaše víra i naděje upíná k Bohu.
(1 Pet. 1:13-21 CEP)
A nejenže Pán Ježíš byl tím
beránkem bez vady a v pravdě poslední obětí, či obětí, která celou historii
obětí uzavřela. Podobně stejně silně to vyjadřuje pisatel epištoly Židů, kde to
vykresluje na obraze sebeobětujícího se velekněze. Obé je nemyslitelné v
pozemských hranicích a mantinelech.
Vedle této oběti připomíná Petr
prvním čtenářům, stejně jako nám, že skrze něj věříme v Boha. Proč,
protože on uskutečnil něco toužebně očekávaného a přece nečekaného – vzkřísil
ho z mrtvých – dal Smrti smrtí mat. Ukončil její moc nad lidským životem,
také ukázal že nemá bezmeznou moc, stejně jako zlo, či pokřivení, se kterým se
běžně setkáváme všude kolem nás.
Hned za vzkříšením smíme vidět
„slávu“, která po pravdě svítí, protože jde o vlastnost, která překonává běžné
hranice a s barvou tohoto světa se více jak nesnese. Svítí do našich životů,
dodává nám šťávu. I proto se jak naše víra, tak i naděje upíná k Bohu.
Musím vyjádřit vděčnost za to,
že vůbec nám Bůh takovou víru a naději dává, jinak by člověk skončil ve stálém
remcání a stavu celostné nespokojenosti. I když a to je potřeba také dodat se
nalézáme ve stavu – nebo naše společnost se takto dobře neměla. Není s tím však
v přímé úměře měřitelná spokojenost, ba právě naopak. Jakoby narůstal pocit
nevděčnosti, naštvanosti.
Nám pak není jenom dáno si to
uvědomovat, ale podnikat vše proto, aby to mohli s námi prožívat co největší
množství našich spoluobčanů. Však i oni stejně jako my jsou plní touhy po Boží
lásce a jeho odpuštění ...
MODLITBA PO KÁZÁNÍ
Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní oddíl, který nám připomíná
roli Pána Ježíše jako tu poslední z dlouhé řady obětí. Kéž my ji umíme nejen
přijmout do svých srdcí, ale sloužit k jejímu porozumění i ostatním. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat