Kázání z neděle Estomihi Masopustní 11.2. 2018 Nové Sedlo, Ostrov, Oráčov
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z proroka Amose 5, 21-24
SUSPIRIUM: Pane
Ježíši Kriste, ty jsi vydal svůj život pro život světa. Prosíme tě: Uveď nás do
tvého tajemství, že život nalezne jen ten, kdo jej vydá. Tak najdeme radost a
naplnění. Ty, který s Otcem a Duchem svatým...
Milé sestry, milí
bratři!
Jsme na předělu před obdobím postním, jak
naznačuje to pěkné staročeské označení „masopust“. A ještě před vstupem do
tohoto období, kdy se zase smíme ztišit a vnímat cestu ke kříži je potřeba
udělat základní revizi i na naší cestě následování. Zda-li jsme skutečně napojeni
na Krista, na jeho nebeského otce, nebo je naše víra jenom variantou nějaké
lidské, byť hezké ideologie.
Leccos z toho ukazuje naše dnešní první čtení
z Písma svatého. Dokud nezačal otevírat Pán Ježíš svou budoucnost, kam povedou
jeho kroky – tak bylo obecenství jeho nejbližších spolupracovníků, učedníků v
klidu. Protože to nepřekračovalo běžné hranice, takových skupin, které
následovali svého učitele bychom tehdy, jako dnes našli.
Jenže nyní Boží Syn, otevírá něco úplně jiného
– kdo tomu bude chtít porozumět, toho toto porozumění bude do jisté míry bolet.
Protože jejich Mistr, Rabi neskončí dobrým lidským koncem, neskloní se před ním
všechny židovské autority, ne právě naopak. A když tedy skončí náš mistr takto,
jak asi skončíme my – to muselo hrát v hlavách jeho nejbližších ve všech
možných variantách.
Právě proto je na to jejich Učitel připravuje
a nevodí je za nos, ani jim nevytváří paralelní realitu, jak jsme na to zvyklí
v našem světě s pomocí třeba médií. A taky vždy dořekne, že to dopadne i na ně,
na nás milé sestry, milí bratři.
Reakce nejbližších se pěkně prokáže na jejich
mluvčí, pozdějším předáku učedníků Petrovi – a sice vzal Ježíše stranou, ale
přece jenom ho káral. Ne, my skutečně nejsme jiní, kolikráte i my Pána Ježíše
káráme, nebo jenom říkáme, když dneska je jiná situace, dnes to nesmíme brát
tak vážně a Boží rady překryjeme svými všelijakými závoji zapomnění ...
21 Nenávidím vaše svátky, zavrhl
jsem je, ani vystát nemohu vaše slavnostní shromáždění.
Na kritiku jsme velmi zvyklí, a
byli na ni zvyklí i lidé doby Amosovy. Pomyslně patří k obvyklé lidské výbavě.
Příliš často je však samoúčelná, tedy sama – kritika pro kritiku. V původním smyslu slova, šlo o to něco
posuzovat, to samo o sobě není nikdy špatné, pakliže to má sloužit ku prospěchu
díla, či autora díla. Jistě i ta se má konat v lásce.
Ten dnešní oddíl však není
samoúčelná kritika. Nejde o slova, že se chce někdo, něco shodit, nýbrž pomoci
s návratem k pravému vztahu k Bohu, ke všemu co On otevírá a do čeho zve. A po
pravdě je jedno, že se jednalo o první, či nový Izrael. Potřeba je jenom
rozlišit situaci adresátů, protože jsou období, kdy jsou lidé citlivější,
otevřenější třebas pro revizi a následné nové vykročení.
Ze strany Boží také zaznívá
kritika, soudy skrze jeho ústa, tedy třeba proroky. A ti stejně jako náš Pán
Ježíš si nebrali servítky, aby byl slyšen, aby konečně bylo vzato vážně, co
bylo třeba dlouho naznačováno a v reálu se nic nedělo. Jenže strategie nechat
něco vyhnít je nejhorší strategií, pakliže se vůbec takto označovat dá. Boží
soudy jsou však ne pro souzení, nýbrž pro nápravu a vlastně oklikou pro
povzbuzení.
Asi jsme šokováni, že si muž
Boží, prorok Amos bere na paškál zrovna svátky. Máme rádi sváteční shromáždění,
někteří se účastní jenom jich – protože přijde větší návštěva, je taková větší
pohoda, prostě je všechno fajnovější. Musím říci, že se lidé nezměnili, podobně
to měli nastavené i současníci Amosovi.
Jenže svátek má být projevem
větší radosti a větší vděčnosti. A ne většího setkání „nosičů masek“, tedy
těch, kteří svůj vztah k Bohu jenom hrajou pro nějaký benefit. Protože se to
přece sluší a patří, protože je to dobrá společnost, protože tam naše rodina
vždycky patřila. Jenže co když ze svátku zbyde jenom ta forma, jenom hezký
líbivý obal, maska?
22 Když mi přinášíte zápalné oběti a
své oběti přídavné, nemám v nich zalíbení, na pokojnou oběť z vašeho vykrmeného
dobytka ani nepohlédnu.
A zase zde není akurátně řečeno – nedělejte žádné svátky,
žádné slavnosti. Jde o to, znova jim porozumět, opět je vnitřně slavit,
prožívat. To je také vlastně na Bohu veliké, že dává šanci k obnově, novému
vykročení v oblasti, které jsme lidově řečeno zvorali.
Jistěže je problém i v tom, že si z nás třeba
nejbližší berou příklad a pak přistupují k těmto svátkům stejně. Takže jinak
vyjádřeno – už ani vlastně neví, proč se co slaví. Slavíme pro slavení, ostatně
to známe velmi dobře, že se hledá důvod, aby se lidé mohli sejít a třeba
popíjet.
Ta fasáda, obal svátků byl velmi dobrý, to by
to prorok tak přesně nepopisoval. V našem případě zápalnou, přídavnou i
pokojnou oběť. Všechno uměli velmi dobře technicky připravit, snad to i
vypadalo hezky, dobře a přece to nebylo ono.
Všechny oběti v sobě nesou radost a vděčnost,
je to vlastně v jiné formě podané děkování Pánu Bohu, že se o nás věrně stará,
že nás nenechává v našich problémech. I když si to my překroutíme ve svůj
obraz, on to vždy narovná a pomyslně vyžehlí, jenom aby obecenství mezi námi a
Bohem mohlo být prožíváno v plnosti.
Na druhou stranu – a to je potřeba si také
připomenout – že lidé, národy mohou spustnout, spustit se Boží blízkosti, v
jádru něco pokazit. Jistě, že je to ještě více šokující u národů, které jsou
jak my lidé říkáme na kulturní výši, špičce. Hned nás napadne německý národ a
jeho účast v druhé světové válce, stejně i v duchovním rozměru ruský národ a
vše co následovalo po bolševickém převratu atd.
Jisté je, že je na místě sžíravá kritika skrze
prorokova ústa, protože ta je schopna tyto vztahy napravit. Proměnit a přivést
jednotlivé účastníky k novému pochopení a prožití. Zase dojde k vnitřnímu
vnímání reality, bez všech příkras. Bůh nám s jejím nesením pomůže..
23 Pryč ode mne s halasem tvých písní,
tvé brnkání na harfy už nechci slyšet.
Oběti, ba celý kult měl v sobě všechno podstatné, co je pro
nás lidi a pro vyjadřování našeho vztahu k Bohu podstatné. Takže bylo potřeba
naši vděčnost Bohu vidět, byli při ní možnost něco i slyšet a pak i třeba
vnímat čichem neobyčejnou vůni. Člověka to dostávalo do situace neobyčejné, kdy
se cítil svátečně a prostě hezky. Smělo to být řekněme pomocným prostředkem pro
umocnění prožitku.
To samo o sobě není nic špatného, protože je
normální, že si radost chceme prostě užít v plnosti. Chceme do ní pomyslně
zatáhnout co nejvíce lidí, aby se ji účastnilo a spolu s námi prožívalo. Díky
tomu se radost a vděčnost otevírá i v druhých a zpětně se vrací k tomu, kdo ji
vyvolal a tak vytváří atmosféru radosti.
Nyní prorok, svědek Boží vůle atakuje „hudební
složku těchto bohoslužeb“. A překvapivě nešlo o obvyklé výtky, které známe i v
dnešních dobách, že zpíváme falešně, hudba nehraje podle not atd. Ne, Bůh
pomyslně shazuje všechno, co za obvyklé situace dotahuje povzbuzení o trochu
dále.
A hudba je toho opravdu schopná, každý z nás
máme oblíbený hudební žánr, směr, který nám přináší do života radost a je
schopný v nás vyvolat změnu nálady. Myslím, že to nefunguje jenom u mě, že když
si chci zlepšit náladu tak si pustím to a to. Přiznám se, že se hned na realitu
dívám řekněme radostnějším pohledem.
Tady je stejný problém, v tom co popisuje
Amos, jako u předchozího, ze všeho zbyla jenom forma, z původně dobrého se
stala jenom karikatura. Asi by se to dalo zase ve zkratce vykreslit, že jim šlo
o to, aby nezpívali a nehráli falešně, aniž by zpívali a vyznávali, to co mají ve
svém srdci, neboli píseň zpívali bez vztahu ke svému životu. A píseň při
bohoslužbách, nebo hudba je svým způsobem vyznáním, není to jenom obyčejný
hudební doprovod.
24 Ať se valí právo jako vody,
spravedlnost jak proudící potok.
A co tedy chce Hospodin po
Izraeli, co chce náš nebeský Otec po našich maličkostech? Ano, už jsme slyšeli,
že nestojí o bohoslužby pro bohoslužby, náboženský provoz, který sice bude
krásný ve své formě, ale nebude mít žádný obsah. Opakuji, není to problém jenom
Amose a jeho současníků, ta otázka je a má být pokládána nám.
Snadno bychom mohli zbrkle
reagovat – a dívat se na víru, na církev očima ekonomů a managerů, museli
bychom dojít k tomu, že drtivá většina sborů je neekonomická. Věc Kristova asi
nebude nikdy v přímém finančním zisku, jenže o něj ani společenství kristovců
nemá jít. Jde o společné vytváření obecenství, které společně pojí a váže Láska
Kristova. Jde o náš domov, ve kterém společně máme naslouchat Božímu slovu,
díky něj se rozhlížet po skutečnosti a díky němu i vyrážet do budoucnosti,
která není v obavách, beze smyslu, ale právě naopak i s konečným vyústěním.
Prorok to pro jejich přítomnost
tlumočí od Hospodina jako návrat práva a spravedlnosti. Jistě proměněné, ale
přece bude tato spravedlnost silná, stejně jako je silný proud vody, když
roztají sněhy a všechna voda se pomyslně spustí z hor do nížin. Obraz zde není
kvůli ničivosti, ale kvůli stálosti, voda poteče vždy, když bude její zdroj.
Podobně jako spravedlnost Boží se prosadí, i když by mu kladl kdokoliv jak
silnou překážku.
Takže jde o velké povzbuzení
pro všechny, kteří již zlomili hůl nad tím, že se můžeme dočkat spravedlnosti.
Můžeme se jí dočkat, můžeme dosáhnout toho, kvůli čemu jsme byli stvořeni, ale
jen díky Bohu a jeho cestám a skrze naše úvahy, úmysly a plány ...
MODLITBA PO KÁZÁNÍ
Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova proroka, která nás
nenechávají klidnými. Kéž i my usilujeme o tvůj pohled na skutečnost, ať tvé
vůli vytváříme podmínky a ať posilujeme na všech místech obecenství, které ty
svoláváš. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat