Kázání z předposlední neděle církevního roku 19.11. 2017 Podbořany, Horní Slavkov
Základ našeho dnešního kázání jsou
slova z Lukášova evangelia 16, 1-8 (9)
SUSPIRIUM: Bože, ty jsi Pán světa
i času. Napomínej naše srdce a myšlení, abychom mysleli na svůj konec a na tvůj
soud, vedli život modlitby a bdění a zůstali navěky u tebe. Skrze našeho Pána
Ježíše Krista, tvého Syna, který s tebou a Duchem svatým žije a vládne odvěků
navěky.
Milé
sestry, milí bratři!
Naše dnešní téma patří velmi silně k závěru,
jednak církevního roku – při předposlední neděli není divu, ale i při uvažování
nad koncem a závěrem obvyklého lidského života. Tehdy se především počítá,
promýšlí, co zde po naší maličkosti zůstane, co přečká náš život. A jistě i to, co má další život, budoucnost,
protože jak víme tak „tělesnou smrtí“ to pro nás prostě nekončí.
Soud nad světem, vším co je s ním spojeno.
Téma hezké životné, často i v přistupování stylu, že mě se to netýká, to je
problém ostatních, já jsem přece z tohoto světa vyčleněn, vytržen. Jenže tak
tomu není, jak moc dobře víme – nemůžeme býti imunní vůči všemu, s čím se v
tomto světě setkáváme. A když směřuje tento svět, tato společnost mimo Boha,
pak i my jsme každý den po kapičkách nakažování touto nemocí. Třeba se to může
projevovat maličkostmi typu rezignací na rozlišení, co je dobré a co už ne, co
se nám hodí a co ne. Přitom to není nic těžkého, je potřeba zůstat ve spojení s
naším Pánem a u něj se ptát po dobrém.
Podobně v našem prvním čtení z proroka
Jeremjáše se ukazuje obří, nezměrné rozčarování, které u proroka nalézáme ve
vztahu k příslušníkům vyvoleného lidu. Ano, ti kteří byli tolikráte svědky
Božích zásahů do běhu událostí, by je měli šířit dále a ne jednak jako by se
jich nikdy Boží láska nedotkla. Nevidí, neslyší – respektive slyší a vidí jenom
to, co odpovídá jejich pokrouceným představám a tužbám, jejich cílům a ne
cílům, které s nimi má jejich nebeský Otec. Ovocem tohoto přistupování pak
nemůže být nic jiného, než je právě např. Národní katastrofa.
Přiznám se, že se mi moc líbí ten obraz
vědoucích a znajících ptáků čápa, hrdličky, vlaštovky i jeřába, kteří se mnohem
lépe orientují v Boží vůli a jeho čase. A kde jsou ti, kteří by do těchto řádů
měli vidět především, kde jsme my, kterým byla Boží láska otevřena?
1 Svým učedníkům řekl: "Byl jeden bohatý člověk a ten měl
správce, kterého obvinili, že špatně hospodaří s jeho majetkem. 2 Zavolal ho a řekl mu:
'Čeho ses dopustil? Slož účty ze svého správcovství, protože dále nemůžeš být
správcem.'
Jsou oddíly z Písma svatého, které nám příliš
nejdou pod fousy, respektive příčí se našemu přistupování, uvažování. Všechno
máme pěkně vřazeno do určitých krabiček, škatulí a běda když se to tam nevejde,
když určité věci se tam nevejdou. Problém je, že skrze takováto zařazení,
škatule přistupujeme k celé skutečnosti, která nás obklopuje.
Proto nás i takové podobenství, takový oddíl z
Písma, který jsme slyšeli pobuřuje – a jak by neměl, když je nám servírován
jako příklad, který bychom měli následovat vlastně zloděj, či tím moderním
slovem tunelář. Přece mám následovat dobré vzory a případně je dávat i našim
nejbližším.
Především zde máme představeny hlavní postavy
našeho podobenství – prvním je jeden bohatý člověk. Zaujme nás ještě, že
nemá obvyklé jméno, jeho jediná charakteristika je, že je „bohatý“. A to
především určuje, že bude zřejmě majitelem, ne jen hospodářství, ve kterém po
určitých informacích dělá kontrolu.
Tou druhou postavou je správce toho
hospodářství, s ním je spojeno hlavně, že důvodem jeho kontroly je, že špatně
hospodaří s majetkem toho bohatého člověka. To ho staví do zvláštního a
velmi nepříjemného světla, člověk ho má hned daného do škatulky, kterou si
velmi pomocně označujeme tím znaménkem minus.
Každopádně na něj udeří jeho Pán se slovy – Čeho
ses dopustil? Slož účty ze svého správcovství, protože dále nemůžeš být
správcem. Musel mít po ruce silná svědectví o jeho činnosti, díky které
odkláněl z bohatství bohatého člověka. Zajímavé je, že u sousloví „složit účty“
ač je to obraz matematický, ekonomický – jenom o to nejde, mát o silný přesah..
3 Správce si řekl: 'Co budu dělat,
když mne pán zbavuje správcovství? Na práci nejsem, žebrat se stydím. 4
Vím, co udělám, aby mne někde přijali do domu, až budu zbaven správcovství!'
Nesprávně hospodařící správce si uvědomuje
hrozbu, která jako pomyslná sekera visí nad jeho dalším životem. Je schopný
nahlédnout nedobrou budoucnost, která se před ním odvíjí, pakliže by nic
nepodnikl a nechal by to jen tak být.
Celá jeho úvaha se nese pod vlivem myšlenky co
budu dělat, když mne pán zbavuje správcovství? Jistě nedošel k tomu, že
činil špatně, ví však jedno jistě, že takto dál žít nemůže, musí udělat za
tímto svým starým životem tečku a vyrazit pomyslně jiným směrem. Možná takovým,
který si ani nedovedl představit.
Navíc se mu v tomto uvažování vrací i další „jeho
předpoklady“, či spíše neschopnosti – a vysloví vlastně další rovnici, která by
mohla vypadnout z úst leckterého našince. Na práci nejsem, žebrat se stydím.
Co se tím myslí, především prostě, že on není schopný se dostat do běžného
pracovního procesu – tedy myšleno tím, že není schopen tělesně, či duševně
prostě pracovat v obvyklém rytmu od rána do odpoledne, po jistou vymezenou
hodinu.
Hrozné je si uvědomit již to, že jeho
dosavadní cesta nemá budoucnost, zde však to jde ještě dále a vede jej to k vyznání,
že se k ničemu nehodí. Pozitivní je jeho sebereflexe a také jistá mez v tom, že
nemůže jít cestou žebráků, či zvoleného bezdomovectví. Hranicí nejen jemu v
nepřijetí takové nabízející se cesty je přeze všechno jeho pocit studu. Je
ještě schopen stydět se před druhými, před sebou a snad i před dobrotivým Otcem
v nebesích.
Naštěstí zahlédl jako jednu z posledních šancí
– udělat něco, aby byl přijat k někomu do domu. Ano, tomu, kterému nějakým
způsobem pomůže, udělá si tak otevřené dveře, alespoň pro nějakou budoucnost.
Nemusí zoufat bez konce ...
5 Zavolal si dlužníky svého pána
jednoho po druhém a řekl prvnímu: 'Kolik jsi dlužen mému pánovi?' On řekl: 'Sto
věder oleje.' 6 Řekl mu: 'Tu je tvůj úpis; rychle sedni a napiš nový
na padesát.' 7 Pak řekl druhému: 'A kolik jsi dlužen ty?' Odpověděl:
'Sto měr obilí.' Řekl mu: 'Tu je tvůj úpis; napiš osmdesát.'
A tak svůj plán začne realizovat, aby měl
nějakou budoucnost. Zavolá si postupně ty největší dlužníky svého pána. S nimi
by přece nějakou společnou řeč mohl najít. Však i oni musí mít zájem zaplatit
co nejméně. To je ostatně přístup tehdejších lidí, stejně jako dnešních.
Proto se ptá hned prvního a nejprve se ho
vyptá, co je mu dlužen – a z dluhu sto věder oleje udělá pravou polovinu. A
dokonce ho do svého plánu hezky zatáhne s tím, aby si napsal nový dlužní úpis.
Však jak by mohl skutečný pán tohoto majetku mít přehled o takových
maličkostech.
Jistě nás nemůže nenapadnout otázky po tom,
copak ve skutečnosti Bůh (který je schován za tím majitelem) neví co kdo
podniká, co činí. Když na jiném místě vyjadřuje, že má i spočítané vlasy na
hlavě jednotlivce, stejně jako že ví o každé květince, či ptáčku. Spíše jsme
zase jenom u obrazu, či karikatuře Boha jako takového.
Každopádně s ním drží basu jak ten první, tak
ten druhý, kterého se také předem vyptá, kolik že je mu dlužen. Druhý zase sto
měr obilí a tak z tohoto dluhu udělá jenom osmdesát. Asi přece jenom bylo obilí
pod větším hlídáním, než olej. Nebo se dalo zakamuflovat, či pančovat olej
podobně jako víno? Rozhodně vidíte kam vede uvažování ve směru jednání tohoto
správce.
Obojí podvody mají své autory v dlužnících,
jenže ony zde figurují jako pomyslné loutky ve hře onoho ohroženého správce,
který se třese o svou další existenci. Na druhou stranu se hezky ukazuje,
kterak jsou ochotní lidé se na zlém lépe a rychleji domluvit, než nad čímkoliv
dobrým a pozitivním. Ty dva dlužníci, kteří se snaží „umenšit svůj dluh“ jsou
využiti, jako tehdejší bílí koně, které si používá někdo mnohem rafinovanější
..
8 Pán pochválil toho nepoctivého
správce, že jednal prozíravě. Vždyť synové tohoto světa jsou vůči sobě navzájem
prozíravější, než synové světla. (Lk. 16:1-8 CEP)
Závěr přináší pomyslné naplnění našeho pobouření. Ale opakuji zbrklost
není v žádném případě na místě. Bůh, který je zárukou i směřovatelem ke
spravedlnosti nehodnotí celé jeho jednání a celé jeho přistupování za správné,
dobré a následováníhodné. Neříká, ani nenaznačuje – žijte stejně jako tento
správce.
Ne, vede nás k tomu, že se
prostě v tom aspektu – když došlo na ostří nože a on by se ocitl bez střechy
nad hlavou, bez nějakého zaměstnání, bez čehokoliv co by mu poskytlo příslib
budoucnosti, zachoval se správně, prozíravě. A vtom by se mohl i nám stát
příkladem – je opravdu potřeba se zklidnit a s pomocí Boží nalézt řešení pro
přítomnost i budoucnost. A to on přes všechny své nesprávné dřívější i přítomné
kroky dokázal.
Pak ještě v souvislosti s tímto
šokujícím příkladem pro kristovce – dořekne ještě jednu záležitost, která nám
pomůže při přistupování ke zlému a těm, kteří jsou jemu podáni. Prostě
služebníci světa, míjící dobrou cestu následování Boží vůle jsou navzájem
prozíravější, dovedou se rychleji a lépe domluvit.
Však i to je naše zkušenost, že
se pomyslně na zlém lidé lépe shodnou a účast na nějakém psychickém lynči není
ani dnes mimo, či pasé. Zlu se ani my sami od sebe neubráníme. Potřebujeme být
stále napojeni na zdroj dobra, pravdy a radosti. A to nemáme jinde než v Bohu
samém, tam se můžeme nadít naděje, i světla uprostřed temnoty. Je jen potřeba s
pomocí Boží vzít rozum do hrsti a správně se ve správný čas rozhodnout,
zhodnotit moudře všechny cesty ….
MODLITBA PO KÁZÁNÍ Děkujeme ti
Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která nám ukazuje příklad
člověka, který se v situaci nouze, krize života správně a prozíravě rozhodl.
Kéž i my jsme obdařeni podobnou schopností pro nás i druhé. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat