Kázání z první neděle po svaté Trojici 18.6. 2017
Ostrov, Horní Slavkov
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z Janova evangelia 5,39-47
SUSPIRIUM: Pane, náš
Bože, ty nejen lásku žádáš, ale ty nás miluješ, ty jsi sama láska. Prosíme tě:
Měj s námi trpělivost, když jsme nelaskaví, a dej nám svého Ducha, který nás
obnovuje a spojuje navzájem. O to prosíme tebe, Otce našeho Pána Ježíše Krista,
který s tebou a Duchem svatým žije a vládne navěky.
Milé sestry, milí
bratři!
Dnešní neděle má téma „apoštolé a proroci“,
obojí působili mocí Božího Slova, byli a jsou povoláni zvěstovat Boží vůli pro
tu kterou událost, situaci. Prostě, aby všichni věděli a rozuměli, kterak se na
tu záležitost dívá Bůh a jak se v ní má najít i našinec.
To je potřeba více jak zdůraznit, protože
zejména u toho proroka máme tendenci si myslet, že je to jenom „předpovídač“ a
je jedno zda-li počasí, či jiných nastávajících událostí. Jenže jeho služba je
více jak zřetelná, právě ve vztahu k Bohu – má otevírat ostatním, co Bůh
otevřel dříve jemu.
V našem prvním čtení jsme slyšeli
zřetelnou čáru, hranici mezi skutečným prorokem a tím, který je třeba zdánlivě
profesionálním prorokem, nicméně předává jenom své sny a přání, nikoliv však
Boží vůli. Tedy je takovým prorokem na objednávku a v té objednávce má
dáno, co má říci. Takových falešných proroků bylo mnoho – nejen v historii
vyvoleného lidu.
Tím se nechce říci, že musí vždy proroci sršet
slovy, která člověka vystraší, nicméně musí umět slovo Boží, které je někdy
jako dynamit, kladivo pro lidské životy, ba pro celou společnosti a její řády –
prostě předat, vyjádřit, promluvit. A to i tehdy, kdy to není vůbec jednoduché
a to i tehdy, kdy se tím může dostat do ohrožení na životě. Ostatně v této
souvislosti není nesprávné si připomenout, že téměř žádný prorok se nedožil
vysokého věku – nýbrž skončil smrtí martyra.
Proroci však – podobně jako apoštolé nebyli
posláni jenom proto, aby něco rozbili, roztloukli, nýbrž proto, aby dali něčemu
novému vyrůst. Předtím však muselo být to předchozí s definitivní
platností uzavřeno, skončeno. Zejména tehdy, když to odporovalo Boží vůli, jeho
pohledům na skutečnost. A k tomu musí přece každý přihlížet ….
39 Zkoumáte Písma a myslíte
si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí o mně. 40 Ale vy nechcete přijít ke
mně, abyste měli život.
Celý dnešní
oddíl je více jak silný, protože chce vyjádřit něco, co by mělo být jasné a
vůbec jasné není. Navíc k někomu, kdo tato slova slyšel tak dokola, že se
pomyslně stal proti nim imunní. Je to stejné, jako když přijdeme do některých
našich kostelů a vidíme jako výzdobu biblické verše – ty také, když jsou nové,
tak k nám promlouvají, jenže když je máme před sebou léta přestanou
k nám promlouvat.
Navíc ve vztahu
k vyvolenému lidu je to o to více. Protože co je formovalo jako nic
jiného, byla práce, život v Písmu a s Písmem. Máme to hezky
zaznamenáno v tom, kterak překládají překladatelé Kralické bible název
synagógy – jako školu. Myšleno právě jako dům, kde se vzdělává v Písmu a
z něj ve vztahu k bohu.
Jenže i četba,
studium z Písma zevšední – stejně jako ty citáty, které dříve byli tak
úderné a nenechávali nás v klidu, než se k nim člověk sám ze sebe
vyjádřil. A tak se jim i z jejich četby a studia stala rutina, jenom
takový zvyk. A v tomto zvyku začali používat pár rovnic, pár šablon, které
se snažili vždy napasovat na Písmo svaté. Ten svod před námi milé sestry, milí
bratři leží pořád – protože je řekněme lidskou vlastností si věci
zjednodušovat.
Tak i jim
rovnice v Písmu svatém vycházela tak, že prostě výsledkem bylo
„vlastnictví věčného života“. A přitom měli nejprve dojít k jinému
výsledku – protože Písma svědčí o Mesiáši. Řekněme v našem křesťanském
pohledu Starý Zákon tím směrem vyhlíží, v naději se tím směrem dívá a Nový
Zákon tuto touhu naplňuje.
Zarazí nás ta
slova, že Pán Ježíš říká, že posluchači – tedy především členové vyvoleného
lidu nechtějí přijít k němu, dobrat se hlavního významu a cíle Písem. Je
zde vyznačena možná překážka ve vnímání zvěsti Písma – co nám krade schopnost
skutečného naslouchání. A tím je právě neproměněné a do sebe zahleděné lidské
srdce.
A přitom, když
hledáme jenom svou věčnost a ne střed Písem, pak přicházíme i o to, co je nám
nejdražší. Protože i ta věčnost se nám otevře až s dílem a životem toho,
který k nám ze své lásky sestoupil. Všechno dostává smysl, až když poznáme
cesty Boží lásky k nám, prostě tu rovnici o x neznámých musí být vyřešena
z Boží strany…
41 Nečekám slávu od lidí. 42 Ale o vás jsem se
přesvědčil, že v sobě nemáte lásku k Bohu.
Boží Syn je
realista, proto se nespoléhá na to, že bude všemi uctíván. Nepřišel jako
světový umělec, ani olympijský vítěz, ne přichází, aby narovnal vzájemné
vztahy, které nebyl a nejsou v pořádku – to je důvod a cíl jeho mise.
Proto ta slova „nečekám slávu od lidí“ – není nějaký plivanec vůči lidem, nýbrž
zhodnocení vztahu stavu a zaměření neproměněného světa vůči němu.
Prostě
obyvatelé tohoto pokřiveného světa nemohou si v plnosti uvědomit kdo
k nim přišel. Na druhou stranu by bylo i nesprávné o takovou slávu
usilovat. Podobně by to mělo být i s námi milé sestry, milí bratři – měli
bychom usilovat o slávu Boží, zprostředkování jeho pohledů na věci, ve které
svět a ti, kteří v něm žijí prostě plavou, neví si s mnohými otazníky
rady a už vůbec ne se svou budoucností. A my bychom měli umět je prostě a
zřetelně povzbudit, že my sice také všechny odpovědi, ani tu budoucnost
nedržíme v ruce, ale známe někoho, kdo ji zná a ví, co nám na cestě do ní
pomůže.
Boží Syn si
nebere servítky a označí jejich vlastní přistupování – jedině to je ostatně
může dovést k jejich vlastní proměně. Jejich nemocí je, že v „sobě nemají
lásku k Bohu“. Ono se to může jevit jako ne zas tak hrozné, jenže
z této „ne lásky“ roste i další neláska k všem, které smíme shrnout
pod termín bližní. A k nim bychom po lásce k Bohu měli mít také
lásku.
Překvapení, šok
spočívá právě v tom, že židé, příslušníci vyvoleného lidu se tak holedbali
jeho znalostí, vlastně v druhé linii i znalosti Boha samého. Však kdo mu
byl blíže jak jeho příslušníci, které se vyvolil, vybral. Jenže na druhé straně
je také i mnoho jejich selhání, stálé vytahování ze šlamastyk, do kterých se
sami uvedli. Krásně je to vidět právě v knize Soudců, kdy se opakoval
scénář – Izrael se ocitl ve velké krizi, volal, křičel po záchraně, Bůh jim
záchranu daroval, zase se měli dobře a zase se spustili jeho pečování a stále
se to opakovalo. Jistě se to dá přepsat i na životy jednotlivců.
Láska
k Bohu, i láska k bližnímu se nalézá spíše a více v srdci, které
je proměněné Boží odpouštějící láskou a otevřené jeho působení skrze Ducha
svatého. A to je po pravdě největší zázrak, když se srdce zmrzlé, kamenné
promění v srdce masité, prostě živé …
43 Přišel jsem ve jménu
svého Otce, ale nepřijímáte mne. Kdyby přišel někdo ve svém vlastním jménu,
toho přijmete. 44 Jak byste mohli uvěřit,
když oslavujete sebe navzájem, ale slávu od samého Boha nehledáte!
Pán Ježíš ještě jednou nastiňuje jejich problematické
přistupování k němu, ale vlastně ke každému kdo přichází ve jménu Boha
Otce. Zajisté je zde střed mezi pohledem lidského zraku, který není proměněný a
který naopak je proměně a uzpůsoben Božímu pohledu, respektive podle jeho vůle.
Ten neproměněný hledá ideál pozemského charakteru a proto nemůže dojít ke
sladění s Boží vůlí – však ta je s naší přirozeností v jednom
velkém rozporu.
A přitom Pán
Ježíš neudělal nic hrozného, právě naopak – přichází zcela sladěný s Bohem
Otcem, proto jej zde plně představuje i to, co on si od nás žádá, kudy se máme
i my vydat, aby naše cesta mohla mít nějaké vyústění. Není přece horší pocit
pro člověka jít, či podnikat něco zbytečného, co prostě nemůže mít žádné dobré vyústění.
Prostě oni
nepřijímají Boží vůli, vůli jejich nebeského Otce – proto je jim také zcela
cizí to, co jim přináší Boží Syn. Neladí to s jejich lidskými představami.
Jenže to nebude nikdy ladit, když nedojde k otevření jejich životů, myslí
a srdcí. Dokud do svých životů nevpustí Boha samotného, až ten je ochotný a
schopný s nimi, s jejich, jako i s našimi maličkostmi něco
podniknout, z našeho nic vytvořit něco, novou existenci.
Ten rozpor je
právě v tom, že kdyby přišel „ve svém jménu“, byla to nějaká známá a
význačná osobnost svého času a prostoru – pak by byl přijatý bez nějakých
problémů. Byli by ho ochotní přijmout – byla by to osobnost, která by však
nechala je žít podle jejich lidských představ. Prostě by se nemuseli změnit,
nemuseli by se leckdy bolestně ptát, kterak odpovídá náš život s životem
jak nás k němu vede Bůh sám.
Nemožnost
uvěření, víry v Božího Syna je právě v tom, že oni jsou zahleděni do
sebe, věří jenom svým maličkostem a pomyslně jim v jejich srdcích ani
hlavách na Boha a někoho s ním spojeného
nezbývá. Je to hrozné a přece pravdivé zjištění. A vlastně v tom
spočívá obsah lidského hříchu, že je pokřivený a jeho zájem je jen o něj – na
místo víry v Boha se dostává víra ve své Já. Naštěstí ani v tom nás
nechce náš nebeský Otec nechat, nejsme mu jedno – má a projevuje o nás zájem i
když jsme zotročeni jenom svým prospěchem …
45 Nedomnívejte se, že já
budu na vás u Otce žalovat; vaším žalobcem je Mojžíš, v něhož jste složili svou
naději. 46 Kdybyste opravdu věřili
Mojžíšovi, věřili byste i mně, neboť on psal o mně. 47 Nevěříte-li tomu, co on napsal, jak uvěříte mým
slovům?" (Jn. 5:39-47 CEP)
Známe to dobře i my, že když se nám
něco nelíbí, když se to nějakým způsobem dotkne našeho nitra – snažíme se svou
vinu odhodit, zlikvidovat, aby prostě neležela na nás. Nejjednodušší je hodit
ji na druhého – prostě se jak se dnes říká tím hrozným slovem vyvinit. A tak
diskvalifikujeme toho, kdo nám tato nepříjemná slova přináší. To byla ostatně
často i zkušenost našeho Pána Ježíše.
A tak se ho hodilo jednou zhodit
jako vyslance Božího nepřítele, nebo že má kdovíjaký původ, nebo že chodí
z pitky na pitku. V našem případě z něj chtějí udělat
„žalobníka“. Je to těžké obvinění – však „žalobce“, je jiné jméno pro Božího
nepřítele. Jenže toto není Ježíšovo poslání, chtělo by se říci, že právě naopak
– on chce vždy udělat dobré, aby se vztahy narovnali, uzdravily. Tím nejlepším
a nejpotřebnějším pak je, aby se obnovili vztahy s nebeským Otcem, protože
na tom všechno ostatní záleží.
Když už by musel přijmout jejich
argumentaci, pak jim stačí připomenout, že ne on, nýbrž Mojžíš a všechno co je
spojeno s ním, co slýchávají v synagogách, to je přece svědectví
Božích slov, Boží vůle – a to svědčí o jejich přístupu, s tím bude
srovnána jejich víra, láska, ba celý život. Má to být pro ně jedno velké
zrcadlo, které jim smí pomoci s jejich životní inventurou.
Jenže to by museli tomuto slovu být
otevřeni a nemít v sobě filtr starého člověka, který si k srdci
nepustí slova, která by mohli nějak znevěrohodnit jeho životní cestu. A tak se
zase může vidět, že oni tuto víru, lásku všechno jenom hrají lidskými
prostředky a silami. Proto nemohou pochopit, co jim Boží Syn dosvědčuje. Je na
místě se naproti tomu otevřít Bohu a jemu dát skutečný prostor …
MODLITBA PO KÁZÁNÍ Děkujeme
ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova, která nám připomínají, že
sami od sebe i ta nejlepší slova jsme ochotní proměnit na nejhorší. Kéž jsme ti
vždy otevřeni a ať v našich srdcích máš svůj skutečný domov. AMEN
Žádné komentáře:
Okomentovat