Kázání z 12. Neděle po svaté Trojici 3.9. 2017 Nové Sedlo
Základ našeho
dnešního kázání jsou slova z knihy proroka Izajáše 29, 17-24
SUSPIRIUM: Všemohoucí,
věčný Bože, z plnosti své lásky nás obdarováváš štědřeji, než si zasloužíme.
Prosíme tě: Osvoboď nás ode všeho, co trápí naše svědomí a osvěž nás svým
milosrdenstvím. Skrze našeho Pána Ježíše Krista, tvého Syna, který s tebou a s
Duchem svatým žije a kraluje od věků navěky.
Milé sestry, milí
bratři!
Dnešní neděle je věnovaná tématu „velké
změny“, Oba dva dnešní oddíly to krásně vyjadřují. Ale my to také velmi dobře
přece známe, zrovna zítra začíná školní rok a ten je po prázdninách velkou
změnou jak pro děti, tak jejich nejbližší, rodiče, prarodiče, vlastně všechny,
kteří se kolem nich motají. Jistě je vhodné, před tak výraznou změnou, či
změnami se zastavit a vyprosit si pro následující období požehnání, případně
směrovník naší další životní cesty.
Dvojí je dobré za každé situace vhodné k
doporučení – hodně spolu mluvit a navzájem si naslouchat. Platí to jistě v
rodinách, ve všelijakých lidských vztazích a stejně ve vztahu k Bohu. Protože
náš nebeský Otec není nějakou němou sfingou, která si nepřeje vést rozhovor,
právě naopak bez hovoru s ním, bez modlitby je cesta následování nemožná. A
navíc toto naslouchání a rozhovor s Bohem nám může dát sílu k podobnému postupu
všude, kam budeme kterýkoliv den postaveni. I když se přiznám, moje osobní
prosba by zněla, abych více naslouchal a méně mluvil ...
V našem prvním čtení je ukázána totální,
celostná proměna situace člověka, který je hluchý a velmi špatně mluvící, tedy
téměř němý, nebo jako němý. Když je z těchto svých dvou postižení a ohrožení
života vysvobozen zásahem Boží lásky, pak dochází obrazně řečeno k začátku
nového života, protože jde u něj opravdu o něco jiného než jenom další etapu
stejného života.
Mě však v dobrém slova smyslu vždy zarazí
reakce přítomných, nezávidí, nýbrž i přes výslovný zákaz tuto svou zkušenost
předávají dále. Je to až neuvěřitelné, že čím více jim je to zakazováno, tím
více o tom svědčí, protože se jich dotknul srze tuto zkušenost Bůh a nemohou ji
sami vstřebat.
Náš vlastní oddíl z proroka Izajáše také znázorňuje
velkou změnu. A ta se bude týkat stavu
světa, až dojde k naplnění Boží vůle a bude všední záležitostí. Prostě bude vše
odpovídat jeho představám a žádný rušivý faktor se zde nebude objevovat. Ano,
půjde o takový stav světa, který my kristovci označujeme jako Boží království.
Nejprve se má všem dosvědčit – že celá tato
obrovská proměna, změna nebude trvat neomezený čas, ne právě že jenom krátce,
nedlouho. To chce vyjádřit, že prostě má cenu být trpělivým, Bůh se od tebe
člověče, stejně jako můj lide neodvrátil, ani tě nepustil ze zřetele, právě
naopak. A to i přesto, že nám může činit problémem vidět do Božích kroků, pro
naši mnohou pokřivenost.
A za tuto krátkou dobu, které se mnozí dočkají
a dožijí, dojde k velké proměně – Libanón, to velké pohoří, které bylo tehdy
porostlé lesy se stane sadem. Každý, kdo by to viděl, by musel říci, že jde o
nějaký zázrak – protože si umí představit, kolik práce toto všechno stálo. A
kdo by k tomu nebyl ochotný, kdo by si to neuměl ani představit, tak ten by
mohl obdržet kus lesa, aby jej také proměnil na nějaký kus pole. O tom by velmi
dobře mohli promlouvat ti, kteří pro víru v dobách pobělohorských odcházeli
např. Do Pruska, kde svůj domov museli vydobýt na úkor pralesa.
Velkou nadějí je v tomto obraze i skutečnost,
že u Boha, před Boží tváří není nic nemožného, stejně jako může dojít k velké
proměně jednotlivého lidského života, tak se může obrátit cesta i celého
národa, stejně tak i celého světa. A na druhou stranu našeho nebeského Otce
zajímá i jednotlivý příběh každého z nás, nechce abychom se trápili – a tak nám
třeba pomůže s vylepšením prospěchu ve škole, či třeba k nápravě našich
vzájemných vztahů. Tedy toho, co je hodně viditelné i to co se může označit
jako změna vnitřní.
Ostatně ta vnitřní je ta nejzásadnější, na jejím základě může
být postavena změna životní. Bohužel lidé nejen v dnešním světě, ale i světě
Ježíšovo, ale i starého Izraele dali více na to, co viděli svým tělesným
zrakem. Právě proto tolikráte skočili na lep mnohým problematickým lidem.
Boží království bude mít i další
atributy. Hluší tam uslyší a slepý
uvidí. Možná se nám to zdá zvláštním, ale Bůh ze své lásky je chce vrátit
do života, protože moc dobře ví, kterak je takové postižení vyřazuje z
obvyklého života, jak v něm pro toto postižení stojí na okraji, někdy až za
hranou „normální společnosti“.
Navíc i toto uzdravení, uschopnění bude s tím
důrazem, aby mohli zcela vnímat Boží vůli, tak aby mohli žít s Bohem i se svými
bližními v plném obecenství. Proto je zde dodáno, že hluší uslyší slova
knihy a stejně tak i slepý prohlédnou ze tmy. Takže každému z nich
bude dána možnost pocítit Boží slovo, Boží lásku v akci. A protože sami o sobě
jsou ti, kteří jsou postižení vnímavější – porozumí, kdo za těmito kroky stojí
a budou ochotni tuto zkušenost i sdílet s dalšími.
Stejně tak se změní i situace dalších –
slyšíme o pokorných a nejubožejších. V prvním případě je to o takových,
kteří se nederou na první místo, jsou schopni nahlédnout svou reálnou situaci.
A právě protože nemají naostřené lokty, jsou opomíjeni a zdánlivě se nikdy
neprosadí. Ti druzí pak nemají ty dobré předpoklady něčeho dobrého dosáhnout,
protože musí bojovat každý den o své holé přežití. A to je zcela stravuje, že
nejsou schopni dohlédnout dále než do toho dalšího dne, dalšího okamžiku.
Myslím, že i my jich máme mnoho kolem nás a cítíme, kterak jsou zahlceni a
přepadeni svou situací, ve které z ní sami nevidí cesty ven. My jim smíme
dosvědčit, že tato situace má řešení a holý boj o život bude mít svůj konec.
A obě tyto dvě skupiny, které lidským,
přízemním zrakem nemají mnoho budoucnosti – ti se budou z tohoto nového stavu
radovat a tuto svou radost budou vyjadřovat i jásotem vůči přicházejícímu
Mesiáši. Dojde jim velmi dobře, kdo je schopný rozlousknout oříšek jejich neřešitelné
situace, kdo je obdarován vyvést je z jejich životního labyrintu.
A v tomto radování, jásání budou příkladem
ostatních, aby se z nich nestávali jenom obyčejní remcalové a lidé, kteří
vyhledávají jenom nedostatky, aniž by si uvědomili, kdo nad nimi drží svou
ochranou ruku, kdo jim dává ráno vstát z jejich lůžka…
Tento nový stav nepozná nic z dřívějšího, tedy
ani ti vyhlášení „úspěšní“ tohoto světa neobstojí. Prorok připomíná tři
příklady těch, kteří se dovedli v tom starém světě prosadit a člověku, který je
věrný Boží vůli se stávali velkými protivníky. Ba i reprezentanty Božího
nepřítele, tehdy, když člověka sváděli z cesty následování. Třebas tím, že mu
ukazovali, kterak je „neúspěšný“ na své cestě, kdežto oni jsou přece úspěšní.
Nový stav nesnesou ukrutníci, posměvači
ani ničemníci. Ta označení nám připadají jako z jiného světa, pravda příliš
se nepoužívají. Na druhou stranu, to co se pod nimi skrývá, myslím, že zná
každý velmi dobře. Ukrutník je ten, kdo nemá žádný soucit, je více jak tvrdý,
pravda zejména k druhým. Podobně posměvač je takový člověk, který nebere nic
vážně, nemá žádné mantinely, hranice. Konečně ničemníci, jak to nesou ve svém
pojmenování jsou ochotni a schopni cokoliv ničit, protože to kříží jejich
cestu. Všechny tři příklady vykreslují osobnosti, které mají na prvních místech
svého uvažování i jednání své já.
Podstatné je však, že dotyční tři příklady v
novém stavu světa nebudou a je jedno jestli zmizí, ztratí se. Prostě naplní
obraz toho, že někdo nesvatý se nemůže přiblížit k svatému Bohu. Na takovém
místě nemohou obstát, na takovém místě se dotyční nemohou dobře cítit. Prostě
protože nemohou provádět dále své „kousky“. Bůh jim je znemožnil.
A opravdu nejde o nějaké maličkosti, které se
dají přejít – však přece jak se rádo dnes říká „každý jsme nějaký“, ano to je
pravda, ale jde o to, zdali ta jinakost je ku prospěchu všech ostatních, ne aby
na tu jinakost dopláceli a museli se před ní kořit, sklánět, či dokonce jí
otročit. Jinakost sama o sobě může být ku prospěchu celku, musí zároveň zůstat
vnímavá pro jinakost druhých. A toho ochráncem jistě je Hospodin, který se
stará, aby všichni měli místo na slunci.
Nebezpečnost dotyčných tří příkladů je velmi
zřetelná pro nás i dnes - svým slovem svádějí člověka k hříchu, tomu, kdo je
v bráně kárá, kladou léčky a spravedlivého strhují do nicoty. Všechny tři
záležitosti každého ohrožují na životě, třebas ne hned časném, ale věčném
určitě. A kdo z nás by chtěl mít na svědomí to, že by někdo o pravý život u
Pána přišel. Proto je dobré jednak každého varovat a stejně důležité je každému
otevřít dobrý příklad, která pomůže dovést do budoucnosti.
Prorokova vize a
touha Boží je nepřekonatelná, jenom hluchý a slepý v duchovní oblasti to není
schopný vnímat - Jákob už nepozná hanbu, ani mu nezblednou
líce, 23 uzří svoje děti,
dílo mých rukou, ve svém středu. Budou dosvědčovat svatost mého jména, budou
dosvědčovat svatost Svatého Jákobova, budou se třást před Bohem Izraele. 24
Zbloudilí duchem poznají rozumnost, mému naučení se budou učit reptalové.
O to neuvěřitelnější,
že je zde Izrael nazýván nepříliš hezkým pojmenováním „podvodník, lstivý“ po
svém praotci. Přesto to nic nezmůže zmařit dobrý Boží úradek. On svůj pohled
dovede do cíle, který zpětně pověděno s vděčností přijmou i jeho děti, příslušníci
vyvoleného národa. Ona se totiž stane jedna velká změna v srdci každého z
jejich příslušníků. Nikde se neříká, že už nebudou hledat všelijaké fígle,
jednu pozitivní vlastnost však nikdy nepřestali mít, totiž schopnost nechat v
sobě působit Boha. Proto pro ně víra nemůže být bláhové podnikání a Boží slovo
jenom nějakým tlacháním do prázdna, oni před ním doslova nemohou uhnout – a
podobně to prožije každý, kdo pustí Boha k dílu, kdo ho nebude chtít krotit a
kdo mu bude chtít pomáhat.
A tak se i z těchto dříve tak úskočných
jedinců, kteří si byli ochotni spočítat, co se jim vyplatí, co se jim vrátí –
stanou svědkové Boží svatosti, velikosti jeho jména, které se k nim přiblížilo,
aniž bylo poškozeno, zničeno naší lidskou nesvatostí. A takový prožitek, podobně
jako tito budou moci prožít všichni, není to uzavřeno do nějakých územních, či
národních hranic, Bůh je totiž přechází právě pro prospěch nás všech.
Právě proto jako ten nádherný závěr i ti,
kteří zbloudili duchem, či jsou reptaly, totiž hledají vždy důvod pro nevíru a
shazování těch, kteří vírou žijí – i ti se promění, dojde jim, že jinou cestu
nemají. I je v dobrém obsadí Boží přítomnost, Boží velikost a přetvoří jejich
tak neskladné a nepokojné srdce, že budou domovem jeho Ducha. Kdo by z úžasu nad
tím mohl někdy vyjít?
MODLITBA PO KÁZÁNÍ
Děkujeme ti Bože Otče, Synu i Duchu svatý za dnešní slova proroka spásy, který
byl schopný obrátit zření vyvoleného lidu k Boží vůli. Kéž i my k ní přihlížíme
na prvním místě a vše ostatní hodnotíme s její pomocí. Ať umíme podobným
pohledem sloužit druhým zamotaným a nerozhodným. AMEN
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
OdpovědětVymazatPřipojte se k úspěchu - Spojte se s více než 4,000,000 obchodníků a investorů ze 170 zemí
227,651,647 - Otevřené obchody na eToro